This reply was created from a merged topic originally titled
Hur bokför jag en avräkningsnota från fakturabelåning?. Hej!
Så här funkar det:
Jag skickar låt oss säga 10 fakturor till factoring företaget på sammanlagt 100000kr, dom sätter in 97% av beloppet direkt till oss, 97000kr. 3% av beloppet tar dom som betalning för att belåna fakturorna alltså. Det enda underlag jag får är en avräkningsnota. Om det finns kunder som inte betalat när 90 dagar har gått går de obetalda fakturorna med ränta och inkassokostnad tillbaka till oss och dras av vid nästa avräkningsnota! Sedan om/när kunden betalar in till factoringbolaget får vi pengarna, då förhoppningsvis betalar kunden även räntan och inkassokostnaden!
Jag behöver hjälp med hur jag ska bokföra detta? Från A till Ö så att det ska bli rätt!
Skriv så tydligt som möjlig hur jag ska göra, har verkligen kört fast, har googlat en massa men får inte riktigt hum på hur jag ska gå till väga!
Tack på förhand!