Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Hur bokför jag fakturabelåning

Det gick fint. Men hur betalar jag sedan fakturan?

Om jag klickar på att betala så saknas det ju pengar som jag måste åtgärda på något vis?
NY MEDLEM

Jag vill också veta hur jag ska kunna göra kundfakturorna som betalda när kunden betalat till factoringbolaget??? (Vanligtvis ca 30 dagar efter pengarna kom in) Dom kan ju inte stå som obetalda för all framtid!
ANSTÄLLD

Jag ska försöka förklara med ett exempel. Vi tänker oss att det finns en faktura på beloppet 100 kr, finansbolaget har dragit 4 kr i avgift och därmed betalat ut 96 kr. Dessa 96 kr dyker upp under Kassa- och bankhändelser. Stäm av händelsen mot fakturaan, men ändra betalt belopp till 100 kr. Ni får då en differens på -4 kr. Denna kan sedan bokas med hjälp av en ny bokföringshändelse, Övrigt uttag - Egen kontering. Där anger ni konto för factoringavgift, t ex 6060, 4 kr i debet.

Därmed blir fakturan slutbetald och factoringavgiften uppbokad i samma kontering.
NY MEDLEM

Det var ju supersmidigt. Tack för hjälpen.
NY MEDLEM

This reply was created from a merged topic originally titled
Om jag sålt en faktura så tar köparen 4% av beloppet, hur bokför jag den?.
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette bokföra factoringkostnad på kundfaktura.

En faktura säljs till ett factoringföretag. Fakturan blir betald av factoringboalget. Jag matchar händelsen i banklistan. Kvar på fakturan blir ett restbelopp. Har provat att låsa upp 1510 för manuell registrering och genom en manuell verifikation boka 1510 mot 6064. Vilket jag inte får för 1510 måste bokas mot ett kassa el bankkonto. Provar då att boka mot bank, men får upp följande felmeddelande: Kontering för bankkonto saknas alternativt används kontot mer en en gång så att summorna tar ut varandra. Kontrollera verifikationen och försök igen.

Så hur gör man får att få till detta?

vill inte använda 1910 då bolaget inte jobbar med kontatkassa..
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra såld faktura.

Hej hur bokför man en såld faktura? Specifikationen är följande:
Ursprungsbelopp
Transaktionsavgift
Uppläggningsavgift
Moms
Försäljningspris
NY MEDLEM

Hej,
Jag har problemet att jag säljer faktura, får in en summa på kassa/bankhändelser som kanske inte stämmer då finansbolaget dragit av tex 25 000kr för vad dem kallar återköp
 ( Då kunden betalat direkt till oss ist för till dem ) Hur ska jag kunna stämma av då ?
Jag har oftast flera sålda fakturor på avräkningen som jag måste matcha i systemet...
ANSTÄLLD

Hej!

Du kan matcha belopp även om dessa inte stämmer med fakturans belopp. Om beloppet inte räcker för att göra hela fakturan slutbetald kan du göra som i mitt exempel ovan, öka betalt belopp och sedan stämma av överskjutande del mot ett kostnadskonto.
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kundfaktura till factoringbolag.

Hej!
Jag har sålt en kndfaktura till ett Factoring-bolag och bokfört inbetalningen (som är 4% mindre än ursprungliga summan). Hur jag än gör så ligger ju fakturan kvar som ej betald. Hur kan jag få bort det kvarvarande beloppet på, i detta fall 677kr? Är det en konstaterad kundförlust som jag får bokföra nästa år då jag kör kontantmetoden eller finns ett annat smidigare sätt?

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Supporten tipsar: Kunder som inte betalar - eEkonomi.