Bokför Kredit 1240 (om du använde det konto vid köp) belopp 102 300 Debet 1249 18 755 Debet 1510 (din fakturafordran) 79 000 Debet 7973 (förlust vid avyttring) 4 545
Om du vill ha en korrekt momsrapport så bör du först boka försäljningssumman som försäljning till EU (kto 3058) och, tror jag iaf, även lämna en periodisk sammanställning. Försökte leta men hittade inget men jag tycker nog att det bör räknas som vara och kunden nyttjar ju sitt VAT-nummer.
När du kört ut din momsrapport och bokat den så kan du boka enligt Mikaels uppställning för att få rätt i inventariekontona men då byta ut 1510 mot 3058 för att nolla bort det omsättningkontot. Men för att få momsrapporten rätt så måste du göra den bokningen efter utskrift.
Försökte som sagt var leta om detta är rätt då det bara är som jag tycker det bör vara. Bilen bör räknas som varuförsäljning, kan inte hitta några undantag och då bör upplägget bli så här. Lycka till.
Om kto 3108 är försäljning till EU och momsmärkt därefter och kto 3099 inte har någon momsmärkning alls så bör det funka utmärkt. Har dessutom kollat och periodisk sammanställning skall lämnas över försäljningen och då för leveransperioden, oavsett vilket redovisningssätt man har. Lycka till!