Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Susann Gerdin
MEDLEM

Friskvård och kontantmetoden

Hej, jag har läst mig till hur man redovisar friskvård med att först lägga det till kortfristiga skulder och sedan registrera utbetalning vid löneutbetalningen. Men ska man verkligen göra så om man har kontantmetoden, eller ska man vänta med all registrering till löneutbetalningen? Har förstått att det bara är händelser på bankkontot som ska generera bokföring, eller har jag fel?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Båda sätten går bra att använda sig av. Det finns tillfällen då man måste hantera händelser på ett annorlunda sätt även med kontantmetoden. Vid ett årsskifte t ex så skall kostnader och intäkter som man haft i slutet av ett år bokföras upp som en leverantörsskuld, kundfordran eller periodiseras. 

Det enklaste är att bokföra det i samband med löneutbetalningen när man bokför enligt kontantmetoden. 

Tänk på att det är viktigt att hantera det annorlunda vid årsskiftet. Det vanligaste är att man bestämmer att man inte tar emot friskvårdskvitton efter ett visst datum i ett räkenskapsår för att få med dem på den sista löneutbetalningen som görs i det året. Väljer man att inte bestämma ett datum får man vid årsskiftet bokföra upp det som en kortfristig skuld i bokslutet. 

Önskar dig en fortsatt fin dag.

Joachim