Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag jobb från Upwork?

Hej!
Jag har nyligen gjort ett jobb via sidan Upwork. Jag har fått betalt av kunden och pengarna är nu på mitt Upwork-konto. Hur ska jag bokföra detta jobbet? 
Ska jag göra en kundfaktura för Upwork?

Värt att nämna är att sidan är i USA och att pengarna kommer gå från Upwork-kontot -> Paypal -> Företagskonto.

//Albin 
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Albin.

Vad jag tolkar det som så förmedlar Upwork arbetstagare och arbetsgivare, men att det är ni som ingår i ett avtal, medan Upwork håller i pengarna.
I och med att det är ni som ingår i ett avtal, du och den som beställde jobbet så är det den kunden du ska fakturera.

Så pengarna borde du bara bokföra mot fakturan du ställde ut mot kunden minus eventuell avgift de tog ut.

Du kanske vill fördjupa dig lite själv?
http://www.momsens.se/frilansare-forsaljning-och-inkop-av-tjanster

De tar upp Upwork i artikeln.

Ha en bra dag.
/Patrik
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Patrik!
Tack för svaret! Dock väckte svaret lite mer frågor och funderingar haha. 
Jag fick betalt 70 dollar och Upwork tog 7 dollar i avgift. Ska jag bokföra de 63 dollarna då? Eller ska jag bokföra hela betalningen och sen göra en leverantörsfaktura till Upwork på 7 dollar?

// Albin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Albin.

Jag tänker så här, med det sagt så kanske du borde kontrollera med en redovisningskonsult.

Du borde fått underlag på Upworks kostnad (om du får en leverantörsfakturan kan du naturligtvis lägga in den).

Du fakturerar din kund 70 dollar men får 63 dollar in.

När du matchar den bankhändelsen mot fakturan så har du ytterligare 7 dollar att stämma av som du bokföra mot kostnaden från Upworks.

Se exempelbilderna:



Viktigt att du ändrar Betalt belopp för att fakturan ska ses som slutbetald i programmet.
Då vet programmet att du konterat 70 dollar och får de ytterligare 7 dollarna som Belopp kvar att stämma av.


Som jag skrev i början av inlägget Albin så är inte jag så insatt i denna typen av arbete/tjänster.

Som artikeln beskriv så är det lite av en djungel så utöver detta så får jag be dig kontakta en redovisningskonsult.

MvH
Patrik
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack! Detta hjälpte väldigt mycket! 🙂