Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag köp av lagerbolag med aktiekapital i E ekonomi

Jag köpte ett lagerbolag ( AB ) för en summa, dessutom betalade jag lösen om 25 000 gällande aktiekapitalet som finns på bolagets bank konto. Hur skall jag bokföra detta ? Saken är den att jag tagit ut dessa pengar ur enskilda firman som eget uttag. Vid uppstart av bolagets bokföringsprogram E ekonomi så undrar jag om det är på det nya bolaget som allt bokförs och hur?  Tacksam för hjälp.

5 SVAR 5

Du bokför i det nya aktiebolaget
Debet 1930   25 000 kr
Kredit 2081   25 000 kr

Arvodet för köpet kostnadsför du i bolaget enligt den faktura bolaget mottagit.

Mikael 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Mikael. Kan man göra det bakåt i tiden ? Dvs Jag köpte och betalade bolaget i Förra veckan och det skickades in till bolagsverket för ändringsanmälan i går 15/8 samtidigt som de 25 000 betalades in. Det tar ju säkert ett par veckor innan allt är klart och jag kan inte skapa konto på E Ekonomi före allt är klart. 

Ja det kan du. Bolaget är ju redan bildat i egenskap av lagerbolag

Mikael

Har du köpt ett lagerbolag av en riktig handlare så kommer du att få en huvudbok som innehåller bolagets första transaktioner/verifikat som du måste bokföra först då dom är en del av bolagets hela redovisning. Man brukar få det då allt är klart och det är ju ingen brådska att bokföra än så avvakta den delen innan du gör något. Är lite speciellt med beslutat ej inbetalt aktiekapital, inbetalat ej registrerat aktiekapital och till sist registrerat aktiekapital...Lycka till!

Hej!

Vi har redigerat inläggen i detta inlägg så att beloppen är korrekta enligt förändringen av  aktiekapitalet som trädde i kraft den 1 januari 2020. Det lägst tillåtna aktiekapitalet i privata aktiebolag är idag 25 000 kronor.