Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hur bokför jag mitt inköp av mina produkter som jag gjort från China /Utanför EU

Hej allesammans 

Jag har tyvärr stött på ett litet problem när jag satt och skulle bokföra ett inköp jag gjort från China.

Jag köpte in mina varor från china (stödhandtag) och nu vet jag inte riktigt hur jag skall bokföra detta alltså vilket konto jag ska bokföra inköpet på?

Jag har suttit och försökt att hitta konto nummret att bokföra det på , men jag lyckas tyvärr inte 

Är det någon som vänligen skulle kunna hjälpa mig ? 

Tack på förhand

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du bokför det som ett vanligt varuinköp med helt utan moms.

Ev importmoms redovisas senare när man får underlaget från fraktbolaget eller tullverket.

/Joachim

Hej Joachim 

Gud vad du är snäll som hjälper mig , det uppsakttar jag enormt. 

Vilket konto skall jag bokföra det på som vanligt inköp ? För jag ser bara att det finns inköp av varor från antingen sverige eller eu , inte utanför eu.

Jag är helt ny inom detta men försöker så gott jag kan 😃

Hej

Det går bra att använda konto 4000 även för inköpen från andra länder.

/Joachim

Nja... Sedan några år så är det ju omvänd moms även vid import så vitt jag vet. Finns även konton för det som heter 4545 vid 25% moms och då hamnar det på rad 50. Sedan bokförs även den omvända momsen kredit utgående moms kt 2615, rad 60 i momsrapporten och ingående kto 2645.... rad 48 som alla annan ingående moms. Du redovisar allt detta när du får datum från tullverket.  Idag så skall du, åtminstone som momsregistrerad, inte betala någon moms till Tullverket utan endast tull. Momsen redovisas idag som omvänd... på samma sätt som vid inköp från EU men med andra konton.... Finns lite att läsa här: 

https://www.skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranlanderutanforeu/kopavarorfran...

Lycka till..