Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted

Re: Hur bokför jag överföringar från Svensk filial? - eEkonomi

Så länge som den svenska filialen lånar ut pengar till det engelska bolaget, ja

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Jag förstår. Men det är fortfarande en fråga som jag inte begriper. Innebär det att pengarna måste vid något tillfälle betalas tillbaka till filialen? Om inte, hur skriver man av det? Det är ju ändå samma bolag.
Highlighted

Säkrast att kontrollera i förväg eftersom filialen inte är en egen juridisk person och om intäkterna genereras i Sverige är det ju i förlängningen den juridiska personens - det engelska bolagets - pengar

Mikael
Highlighted

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av filial i annat EU land.

Hej! Svensk AB har Filial i annan EU land. Hur och var i Kontoplan inför man Omsättning och Kostnader för Filialen för att få Årsredovisning, Resultat och Balansräkningen stämma?
Highlighted
COMMUNITY MANAGER

Hej Alexandre! 
Om du inte får hjälp med vilka bokföringskonton som du ska välja så rekommenderar jag dig att ta kontakt med en redovisningskonsult. 
Highlighted

Hej, Lisa! Redan kollat med redovisningskonsult men får flytande svar på vilka konto man ska använda. Det sägs att det enkelt och det bara två råder från utländska filials Årsredovisningen som man ska skriva in i Visma, det är Nettoomsättning och Kostnader, men vilka konto som man får använda för det kan dem inte direkt svara på, visar tillbaka till Visma som borde känna till det. 

MVH Alexandre
Highlighted
MODERATOR

Hej igen Alexandre!

Dessvärre måste jag hänvisa dig vidare till en redovisningskonsult som kanske är mer van vid avancerad redovisning. 
Vi kan inte hjälpa dig med vilka bokföringskonton du ska använda dig av i detta läget. 

Ha en fin dag!
/ Linnéa