Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted

Re: Hur bokför jag pension i en enskild firma - eEkonomi

Info från pensionsmyndigheten:

Avdragsgillt sparande för enskild näringsverksamhet. Till skillnad mot vanliga löntagare kan du som har inkomst av aktiv näringsverksamhet betala in och göra avdrag för privat pensionssparande. Avdrag för privat pensionssparande kan göras med upp till 35 procent av inkomsten från näringsverksamheten. För att du ska kunna göra avdrag måste ditt pensionssparande ske i en pensionsförsäkring eller på ett pensionssparkonto. Avdraget får uppgå till högst 10 prisbasbelopp, det vill säga högst 455 000 kronor (2018).  

Källa:
https://www.pensionsmyndigheten.se/foretagare/for-dig-som-har-enskild-firma

Men det stämmer att du alltid ska vara observant när du ska fixa en pensionsförsäkring. Var tydlig med vilken bolagsform du har så att det inte blir fel. Det händer ibland att försäkringsbolag/banker inte är observanta på detta.

Mvh

Lovisa
Highlighted

Stämmer att det inte är förtryckt men det står som övrig upplysning. I pappersdeklarationen står det på de vit-gulrandiga sidorna som man alltid ska gå igenom vid upprättande av deklarationen. Det kan vara andra grejer som en egen företagare också måste tänka på i deklarationen så dessa ska kontrolleras.

Stämmer som jag tidigare skrev om pensionsbolagen att de inte alltid har det rätt men om man anser att KU inte stämmer mot det som betalats in så är rådet att kontakta försäkringsbolaget innan man tar upp egna siffror. 

Min erfarenhet som redovisningskonsult är att där företagaren har sin pensionsförsäkring så kan det hända att hen även har en sjukvårdsförsäkring och/eller olycksfall mm så slinker den med på samma konto i farten. Har man autogiro så kanske man inte alltid har specifikationen när man bokför och ser inte att det är andra delar på försäkringen.

Mvh
Lovisa
Highlighted

> 2014 ingår i grundkontoplanen i eEkonomi men är inaktiverat från början.

Nej inte vad jag kan se, varken aktiv eller inaktiv. Man kan t.om skapa ett konto 2014 utan att man får någon varning om att kontot redan finns.
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföring av pensionssparande i enskild firma - eEkonomi.

Hej! Jag har enskild firma och har startat ett pensionssparande som dras från företagskontot varje månad. Jag undrar hur jag ska bokföra det, för att kunna särskilja det sedan när jag ska deklarera och göra avdrag. Jag har hittat info om att jag kan göra justeringar sedan inför årsskiftet och ev. öka på sparandet, men hur bokför jag de månatliga inbetalningarna?
Highlighted
NY MEDLEM

Konto 2014