Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag transaktioner i en aktiefond depå?

Hur bokför jag transaktioner i en aktiefond depå? Varje köp/sälj skall bokföras och sedan resultatet/vinsten. Har försökt läsa och googla men hittar inget matnyttigt. Det har inte gått några fysiska pengar i transaktionerna utan alla transaktioner är inom depån. Depåkontot heter 1980.

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Hur bokföringen ska se ut beror på om det är en långfristig eller kortfristig placering samt om ditt företag bedriver yrkesmässig handel med värdepapper eller inte. Om det inte är yrkesmässig handel skulle du kunna bokföra ett inköp av en marknadsnoterad aktie enligt följande, när det är frågan om en kortfristig placering:
1980 Depåkonto Kredit
1810 Andelar i börsnoterade företag Debet

En försäljning ger en omvänd kontering:
1980 Depåkonto Debet
1810 Andelar i börsnoterade företag Kredit

Om försäljningsvärdet är större än motsvarande anskaffningsvärde krediterar du konto 8350 med vinsten. Är det tvärtom debiterar du konto 8350 med förlusten.

En långfristig placering bokförs vanligtvis mot konto 1310 och ersätter då konto 1810 i exemplen ovan. Vid försäljning av långfristiga placeringar debiterar du depåkontot och krediterar konto 8020.
Antingen vid försäljningstillfället eller vid årsbokslutet bokför du sedan ytterligare en transaktion med kontot du använde tidigare vid inköpet, till exempel 1310, i kredit och konto 8020 i debet med anskaffningsvärdet för de sålda aktierna/andelarna. Konto 8020 kommer sedan att visa resultatet av försäljningen.

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-09-18

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Värdepapper i AB - Administration.

Hur bokför man värdepapper i bokslut. Eventuell värdeförändring ska väl inte beskattas förrän vi försäljning? Hur bokför man värdeförändringen? Ska man ta upp utdelningen på aktierna även om de ligger kvar på kontot?