Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur bokför jag vid förmedling av tjänst där jag endast innehåller provisionen

Hej, jag undrar hur jag ska bokföra då jag har ett aktiebolag som förmedlar en tjänst och som fakturerar för den här tjänsten. Tjänsten utförs av en entreprenör som jag betalar då kunden betalt mig. Jag får en provision för detta och gör en avräkningsnota åt entreprenören, så han får ngt till sin bokföring också. Kommer all försäljning i min omsättning eller är det endast provisionen som utgör min försäljning? Det är ju de enda pengarna som blir kvar i mitt bolag så att säga. Vilka konton kan jag lämpligen använda mig av här så det blir rätt?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag vill gärna att du kontrollerar med skatteverket först hur momsen ska redovisas här. Återkom sedan så ska vi försöka hjälpa dig med själva konteringen.

/Elin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, 

Återkommer lite sent till detta. Det är endast provisionen som ska utgöra min försäljning. Hur ska jag bokföra då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Om jag förstår dig rätt är provisionen mellanskillnaden mellan det du fakturerar din kund och det du betalar din entreprenör? Fick du något svar från Skatteverket gällande momsen hur den ska redovisas? Det avgör hur själva konteringen ska se ut.

/Johan