Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Hur bokför man aktiekapital i ett nystartat AB?

hur bokför man v i ett nystartat AB?
1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
NY MEDLEM

Re: Hur bokför man aktiekapital i ett nystartat AB?

Hej,

Vanligen är det insatta aktiekapitalet pengar som ägeraren sätter in i verksamheten. Minsta summan enligt nu gällande lag är 50.000 kr för ett aktiebolag.
Bokföringen blir som följer, pengar in på banken (debet konto 1930). Den insatta summan ska även motsvaras av en skuld från bolaget till ägaren (kredit konto 2081. Aktiekapitalet blir bundet eget kapital i verksamheten och till skillnad mot vinster som vanligen blir fritt eget kapital kan inte det bundna kapitalet delas ut till ägaren på samma sätt som vinster.

Det finns även andra fall där aktiekapitalet motsvaras av en tillgång som blir företagets, exempelvis en bil, maskin eller liknande. I dessa fall bör du rådgöra med din revisor för att bokföringen ska bli korrekt.

Visa lösning i originalinlägg

48 SVAR 48
NY MEDLEM

Hej,

Vanligen är det insatta aktiekapitalet pengar som ägeraren sätter in i verksamheten. Minsta summan enligt nu gällande lag är 50.000 kr för ett aktiebolag.
Bokföringen blir som följer, pengar in på banken (debet konto 1930). Den insatta summan ska även motsvaras av en skuld från bolaget till ägaren (kredit konto 2081. Aktiekapitalet blir bundet eget kapital i verksamheten och till skillnad mot vinster som vanligen blir fritt eget kapital kan inte det bundna kapitalet delas ut till ägaren på samma sätt som vinster.

Det finns även andra fall där aktiekapitalet motsvaras av en tillgång som blir företagets, exempelvis en bil, maskin eller liknande. I dessa fall bör du rådgöra med din revisor för att bokföringen ska bli korrekt.

Visa lösning i originalinlägg

NY MEDLEM

Hej,

Läste ditt svar på frågan men behöver ett förtydligande. Jag ska alltså under räkenskapsår ingående balanser lägga in 50,000 på 1930 företagskonto och -50,000 på 2081 Aktiekapital ?

Gör jag så och tar ut en balansrapport blir det summa eget kapital negativt. Är det korrekt?

This reply was created from a merged topic originally titled
Aktiekapital nystartat AB förtydligande.
ANSTÄLLD

Helt riktigt lägger du ett minustecken framför saldot på konto 2081. Detta för att visa att det är ett kreditsaldo i din bokföring.
NY MEDLEM

Hej, är i samma sits som ovan..nystartat bolag. När jag lagt in (i mitt fall) debet 150 tkr kto 1930 och kredit 150 tkr kto 2081 och sedan ska stämma av beloppen så skulle det om jag gör det lägga till extra 150 tkr i kassan. Kassan var rätt innan jag bokförde det EK... vilket jag gjorde ett par månader efter företagsstart. Nu ligger det under ej avstämda händelser. Hur får jag bort det och ändå får kassan att stämma??
ANSTÄLLD

Om du lägger beloppen som ingående balans så behöver du inte stämma av dem på bankkontot, utan pengarna finns redan på bankkontot när du börjar bokföra. Om du har ej avstämda händelser som du vill ha bort så kvittar du dem. En instruktionsvideo kan du se här: http://youtu.be/__AaMqfSd_E?hd=1
NY MEDLEM

Hur lägger man in det som IB? Rent konkret menar jag.
ANSTÄLLD

I Avendo eEkonomi registrerar du ingående balanser under Inställningar - Räkenskapsår. Klicka sedan på Redigera. Där kan du registrera dina ingående balanser. Tänk på att lägga minustecken vid kreditsaldo, som t ex 2081 i exemplet ovan.
NY MEDLEM

En annan fråga. Skulle korrigera en lev. faktura enl instruktionsvideon "kreditera en leverantörsfaktura". När jag skapat kreditfakturan och skulle kvitta den så fick jag inte upp någon kvittaknapp. Bara korrigeraknappen. Nu har jag en "leverantörsfaktura" och en "leverantörsfaktura kredit" under redovisningsöversikten. Hur kommer jag ur detta och kan lägga in min faktura rätt?
ANSTÄLLD

Knappen Kvitta visas ej i redovisningsöversikten, utan när du markerar kreditfakturan under Kassa och Bank - Betalningsöversikt.