Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Tand__
NY MEDLEM

Hur bokföra aktieutdelning?

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-04-28 09:09 )

Är första året med AB och undrar hur jag ska bokföra aktieutdelning. Utdelningen är 200 000 kr. Jag utbetalar 160 000 kr till mig nu och lägger in 40000 kr för betalning av skatten i jan -18. Hur bokförs detta ?

3 SVAR 3
sivlai
NY MEDLEM

Re: Hur bokföra aktieutdelning? -Visma Administration

Du kan ju börja med att debitera konto 2091 med 200 000 kr och kreditera konto 2898 Outtagen vinstutdelning. Därefter för du över 160 000 till dig, debet 2892, kredit 19xx och låter 40 000 stå kvar, eller tar ut även det och lägg på ett privat sparkonto.
Ulrika5
NY MEDLEM

Ska man inte redovisa skatten på arbetsgivardeklarationen när utdelningen tas ut? Och betala in den till skattekontot? 
Tina H
NY MEDLEM

Hej,

Aktieutdelningen är privat och tanken är att mottagaren av aktieutdelningen sköter det själv. En del väljer att dra skatten och redovisa den genom företaget, men det är inte nödvändigt.

Om du medan att du sätter in 40 000 på Skattekontot för att täcka företagets vinstskatt och slippa ränta ska du bokföra detta 1930 kredit 1630 debet.

Du kommer då ha kvar en outtagen vinstutdelning på konto 2898, som du kan ta ut när företaget har bättre likviditet. Tänk bara på att du måste beskatta utdelningen när du bokför den, även om du inte tar ut den förrän nästa år.

//Tina