Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Ina___
NY MEDLEM

Hur bokföra avskrivningar av inventarier och maskiner?

Hej!

Jag ska börja med att bokföra inköp med privata pengar i en manuell verifikation. Så långt är jag med. Nu har vi köpt bland annat röjsåg, motorsåg och andra inventarier såsom stängseltråd, stängselstolp m.m. och i verifikationen vill jag nu bokföra avskrivningar för detta.

Jag har sneglat på kontona 1219 och 7831 för maskiner och 1229 och 7832 för inventarier och verktyg.

Då våra inköp kommer understiga ett halvt prisbasbelopp kan vi göra avskrivningen omedelbart samma år som vi gjorde inköpet.

Men rent praktiskt, hur bokför jag detta när jag gör mina manuella verifikationer? vilken summa ska jag skriva då de båda kontona (D&K)
Tack på förhand!
11 SVAR 11
Annie Karlsson
ANSTÄLLD

Hej!

Om det är så att det understiger ett halvt prisbasbelopp så stämmer det precis som du skriver att ni får dra av kostnaden direkt. Då kan du använda förslagsvis konto 5410 - Förbrukningsinventarier istället.
Ina___
NY MEDLEM

Hur menar du nu? Ska jag inte använda 1219 el 1229 resp 7831 och 7832 alls?

Kan jag göra såhär?
2018 - övriga egna insättningar kred 199:-
5410 - förbruksningsinventarier deb 159,20:-
2640 - ingående moms deb 39,80:-

Sen i samma verifikation lägga till
1229 - kred 199:-
7832- deb 199:-

Slitsumman blir ju då 398. Är det rätt så?
Visa annars gärna med vilka konton jag ska använda eller inte använda.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Du ska bara använda dina 3 översta konton.

På konto 1229 och 7832 bokför man årliga avskrivningar på sina inventarier (maskiner och dylikt som man skriver av under flera år).
Eftersom du ska ta kostnaden direkt har du ingen avskrivningsbar inventarie och ska därmed inte heller göra någon avskrivning. Du bokför den helt enkelt som vilket annat inköp som helst.

//Tina
Ina___
NY MEDLEM

Tack!

Men bokför man alltså inte alls de inventarier och maskiner som kostar under ett halvt prisbasbelopp?
Vart isf gör man avdrag för detta? Ett s k omedelbart avdrag.
Annie Karlsson
ANSTÄLLD

I och med att beloppet understiger ett halvt prisbasbelopp så bokför du dina inventarier som förbrukningsinventarier. Det s k omedelbara avdraget innebär helt enkelt att du får dra av kostnaden direkt utan att göra avskrivningar och när du använder konto 5410 bokförs kostnaden och påverkar ditt resultat direkt. Det räcker alltså att du bokför det precis som vilket annat inköp som helst som Tina skriver och använder 5410 för kostnaden.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Under ett halvt prisbasbelopp gäller alltså per vara?

Köper jag ex: en dator för 20 000:- samt en skrivare för 15 000:- så överstiger ju dessa ihop ett halvt prisbasbelopp.

Men man särskiljer alltså dessa då?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Ja, beloppet gäller för varje enskild inventarie.

//Tina

Karin_56
MEDLEM

Hej,

Vi har under året bokfört inköp av inventarier på konto 1220, både korttidsinventarier och inventarier som ska avskrivas. Vi gjorde en inventariekontering i inventarielistan på en korttidsinventarie och hade förväntat oss att eEkonomi då skulle ta upp denna som en kostnad i resultaträkningen, dvs. överföra den från 1220 till tex. 5410 enligt ovan. Det verkar dock inte ske, så nu undrar vi hur funktionen att inventariekontera som korttidsinventarie är avsedd att användas? Enligt ovan borde vi inte använt 1220 alls för dessa inventarier. Vad är rätt sätt att justera detta i efterhand? Ska vi lägga in nya verifikat för varje inventarie som krediterar 1220 och debiterar 5410?

Tack på förhand!

/Karin

Hej Karin!

Precis som du säger borde de här inventarierna inte ligga på konto 1220. Lättast är att du gör en ombokning av detta, senast räkenskapsårets sista datum så du får kostnaderna korrekt.
I min värld borde det räcka med en verifikation som bokför om beloppet som blivit felaktigt konterad.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Hej Anna,

Tack för ditt svar!
Vad använder man funktionen att inventariekontera en korttidsinventarie till?
Menar du att man kan göra ett verifikat för ex. 10 st. inventarier som vi har konterat fel?

/Karin

Hej igen!

Den funktionen används när du vill ha inventariet i din inventarieilsta. Det påverkar alltså inte bokföringen alls.

Ja, jag tänker att det inte är några problem att flytta beloppen från kontot på ett bräde. Så länge som det inte har varit något bokslut eller något emellan.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~