Hej,
Frågan gäller bokföring av inköp av värdepapper i ett AB.
När jag bokför kortfristiga placeringar i aktier använder jag följande konton:
1941 - AB:s depåkonto för värdepapper
1810 - Andelar i börsnoterade företag
Det jag undrar är om samma konto ska användas även för placeringar i fonder (som inte är börsnoterade). För aktiefonder där underliggande innehav är börsnoterade aktier kan jag tänka mig att samma konto kan användas (även om fonden i sig inte är noterad).
Men vad gäller för placeringar i exempelvis räntefonder eller företagsobligationsfonder? Konto "1820 - Obligationer" finns ju i basplanen men avser det direktinvesteringar i obligationer eller ska man tänka att fonder med obligationer som underliggande innehav ska bokas på det kontot också?
Ett alternativ jag funderar på är att skapa egna underkonton för att hålla isär tillgångsslagen i bokföringen, t.ex. 1881 - Aktiefonder, 1882 - Räntefonder, 1883 - Företagsobligationsfonder eller liknande.
Verkar det som en rimlig lösning? Hur gör ni andra?
Ett syfte med det hela skulle vara att synliggöra t.ex. riskfördelningen i placeringarna/tillgångarna i bokföringen, då t.ex. korträntefonder har betydlig lägre riskprofil än direktägande i individuella aktier.
Tack på förhand.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det beror på om placeringen är kort eller långfristig?
Långfristiga placeringar brukar normalt sett läggas i kontoklass 13. Det klassas som en finasiell anläggninstillgång.
Där har du konto 1354 för obligationer, 1351 andelar i noterade företag, 1352 andra andelar t ex.
Kontoklass 18 används för placeringar som tänkts säljas av inom ett år.
Så jag skulle rekommendera att du dels bokför om beloppet från 1810 till 1351 om den placeringen är långsiktig och sedan använder kontona ovan för övriga placeringar.
/Joachim
Hej,
Tack för svar. Som jag skrev inledningsvis avser frågan just kortfristiga placeringar. Ber om ursäkt om det var otydligt att hela frågan handlar om just kortfristiga placeringar. Så du får gärna uppdatera ditt svar enligt detta 🙂
Men frågan om konto 1820 / 1354 Obligationer, är densamma oavsett. Är detta avsett direktägande i obligationer eller gäller det även fonder som har obligationer som innehav?
Tack.
Hej
Tack för förtydligandet. Det går bra att använda 1820 eller 1354 om du vill särskilja att det är placeringar i obligationsfonder. Det går även bra att lägga det på konto 1880 andra kortfristiga placeringar om det är en kortfristig placering. Fonder i sig är ju ofta en samlingsplacering som kan bestå av olika typer av placeringar så det behöver inte detaljspecificeras om man inte själv vill.
/Joachim
Tack så mycket för svar!
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.