Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Paul Stenvadet
UTFORSKARE

Hur bokföra köp på nätet av utländskt företag?

Hej!

Jag har köpt ett ssl-certifikat från ett utländskt företag (GlobalSign) och eftersom det är köp utomlands undrar jag hur jag ska bokföra köpet? Fakturan ser ut så här:

VAT (20%): 35,80 EUR
Total: 214,80 EUR
VAT in GBP: 31,87

Det har dragits 2309,26 SEK (= 214,80 EUR) från företagskontot.

Med vänlig hälsning
Paul
7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Utgångsläget är att du kostnadsför fakturans hela belopp. Om du söker på skatteverkets hemsida finns det upplysningar om hur du kan gå tillväga för att söka få tillbaka den betalda momsen.

Fråga?
Hade leverantörens faktura sett annorlunda ut om de känt till att du är momsregistrerad i sverige (om du är det)? 
I så fall kan du kontakta din leverantör och översända din svenska momsregistrering till dem för kännedom så får du en faktura utan moms som du istället redovisar enligt reglerna om omvänd skattskyldighet. Då blir beloppet för dig att betala lägre.

Mikael

Tack för svar! Jag har kontaktat leverantören och frågat om de kan ändra fakturan till utan moms. Jag är momsregistrerad i Sverige.
Fd medlem
Inte tillämpbar

.....i nuläget som fakturan är utställd bokför du lämpligt kostnaden som en köpt tjänst, 65XX kontogrupp i debet.

Mikael

Jag har inte fått svar från säljaren dessvärre, så jag antar att jag får stå för momsen. Ska bokföringen se ut som om tjänsten är köpt i Sverige, d v s 6540 debet och 2641 debet? Det innebär att jag får tillbaka momsen fast från Skatteverket, vilket verkar orimligt.. 😕

Nej, du kan inte bokföra någon moms överhuvudtaget.
Endast som en kostnad på hela summan.

Har du ett ordentligt underlag från säljaren och det handlar om ett inte allt för lågt belopp har du möjlighet att begära återbetalning av EU-moms genom en tjänst på Skatteverkets hemsida.
(Görs kalenderåret efter.)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Se mitt första svar; utgångsläget är att du kostnadsför hela beloppet på förslagsvis konto 6540 och inte får göra något avdrag för den utländska momsen.

Mikael

Nu förstår jag! Tack så mycket för svaren Mikael och Kjell