Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2024-01-11 12:31 )
  • 25 Svar
  • 3 gilla
  • 30129 Visningar

I den här artikeln får du lära dig att bokföra utdelning samt hur bokföring av utdelning till aktieägare funkar.  

Vad är utdelning och varför ger företag utdelning?

Aktieägare har rätt till en del av företagets vinst eftersom de äger andelar i företaget. Vinsten som delas ut till aktieägarna är det som kallas för utdelning. Detta sker i form av att företaget betalar ut vinsten i pengar eller genom andra tillgångar, exempelvis aktier i andra företag. Att ge aktieägare utdelning är ett sätt för företag att ge tillbaka till aktieägarna som investerat sina egna pengar i bolaget.

 

Beslut om utdelning till aktieägare tas vid bolagsstämman. Fram tills dess att bolagsstämman äger rum ska vinsten redovisas på konto 2098 - Vinst eller förlust från föregående år. Vinstmedel som inte blivit fördelat efter beslut om utdelning ska föras över till konto 2091 - Balanserad vinst och förlust.

Bokföra utdelning - konteringsexempel

Konto

Debet

Kredit

2098 - Vinst eller förlust från föregående år

x

 

2091 - Balanserad vinst och förlust.

 

x

 

Efter att utdelningsbeloppet beslutats ska det obetalda utdelningsbeloppet bokföras enligt nedan:

Konto

Debet

Kredit

2091 - Balanserad vinst och förlust                

x

 

2898 - Outtagen vinstutdelning

 

x

 

När du har betalat utdelningen till aktieägarna bokförs det på följande sätt:

Konto

Debet

Kredit

2898 - Outtagen vinstutdelning                      

x

 

1930 - Företagskonto

 

x

 

När du har ett aktiebolag som går med vinst kan du välja mellan att ta ut lön eller utdelning - men vad är skillnaden och hur påverkar det dig? Här kan du läsa mer om lön och utdelning.

 

Här kan du läsa mer om hur du hanterar aktieutdelning i Visma Skatt.

 

Använder du Visma Lön Smart och är nyfiken på hur du betalar ut utdelning kan du läsa mer här.

 

Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan. 



kundhosvisma.png

Kommentarer
NIM3057
NY MEDLEM

Hur bokför man sedan när utbetalning från företagskontot 1930 görs till aktieägaren.

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

När du har betalat utdelningen till aktieägarna bokförs det på följande sätt:

Konto

Debet

Kredit

2898 - Outtagen vinstutdelning                      

x

 

1930 - Företagskonto

 

x

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

NIM3057
NY MEDLEM

Fattar fortfarande inte riktigt varför det ska bokföras på outtagen vinstutdelning? Utdelningen är ju uttagen.

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Jag hoppar in i din och @Roffakab tråd för att du skall få svar på din fråga. Anledningen till att det skall bokföras mot outtagen vinstutdelning vid utbetalningen är för att man bokför upp mot det kontot när man beslutat om sin vinstutdelning, och när man sedan betalar ut den så skall detta kontot minskas. Så vanligtvis så bokför man som följande vid en beslutad vinstutdelning på 100 000: 

 

2091 - Balanserad vinst och förlust med 100 000 i debet

2898 - Outtagen vinstutdelning med 100 000 i kredit

 

När man sedan betalar ut utdelningen så bokför man så som Roffakab skrev:

 

2898 - Outtagen vinstutdelning med 100 000 i debet

1930 - Företagskonto med 100 000 i kredit

 

Om man inte har gjort första steget så bokför man inte mot 2098 vid utbetalningen av utdelningen utan mot 2091 balanserad vinst/förlust istället. 

Ha det fint!

 

/ Josefine
 

NagelLinda
MEDLEM

Hej!

jag ska ta utdelning i mitt lilla AB under nästa år.

hur går jag till väga för att det ska bli rätt?

hur man bokför ser jag ovan men behöver jag tänka på något annat innan jag tar utdelning?

kan jag bara flytta pengarna och sedan bokföra det enligt ovan?

 

tips önskas.

tack!

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Först ska du föra in beslutet om utdelning i Årsredovisningen under rubriken Vinstdisposition.

 

Sen ska du hålla bolagsstämma och fastställa Årsredovisningen inklusive beslut om utdelning.

 

Samma dag är utdelningen tillgänglig och bokförs på konto 2898.

 

From denna dag kan du också flytta ta ut utdelningen och flytta pengarna till ditt privata konto.

 

Deklaration av utdelning gör du sedan på K10 våren 2024.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

NagelLinda
MEDLEM

Hej och TACK för ditt svar.

 

har en fråga till. 
mär det i årsredovisningen som jag gör för detta  år som vinstutdelningen ska reggad eller i nästa årsredovisning?

 

mvh linda

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Det är i 2022 års Årsredovisning som beslutet (förslag)ska redovisas och sedan fastställas på bolagsstämma 2023.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tobias
MEDLEM
(uppdaterad av Tobias ‎2023-01-03 16:03 )

Hej!

Jag lånar denna tråd.
Jag har använt "Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning" för att göra deklaration och årsredovisning och fick följande verifikation när jag stängde året. 

 

KontoDebetKredit
2510 - Skatteskulder 24 408,00
8910 - Skatt som belastar årets resultat24 408,00 
2099 - Årets resultat 109 746,77
8999 - Årets resultat109 746,77 

 

På stämman beslutades det dessutom om en utdelning på låt oss säga 20 000 sek.

Hur ska jag gå till väga för att bokföra utdelningen?

Samt vilka datum ska jag använda på verifikationerna?

 

 

Edit:
Har funderat lite och försökt förstå mig på era tidigare kommentarer.
Och jag tror att det går till så här, rätta mig om jag har fel.

Det spelar ingen roll vilka konton som "Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning" har använt när året stängdes.
När årstämman(2023-01-03) är avslutad skapas följande verifikation med samma datum:

KontoDebetKredit
2091 - Balanserad vinst eller förlust20 000,00 
2898 - Outtagen vinstutdelning 20 000,00

 

När sedan utdelningen flyttas mellan bankkonton till aktieägaren skapas följande verifikation med bokföringsdatum som banken anger:

KontoDebetKredit
2898 - Outtagen vinstutdelning20 000,00 
1930 - Företagskonto 20 000,00


Sen får aktieägarna själva deklarera utdelningen och betala skatt åter därpå i samband med att dessa lämnar in sina privata skattedeklarationer för året 2023.


Edit2:
Fixade till tabellerna enligt nedanstående kommentar så att ingen som läser detta gör fel i misstag.

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

I första bokningen har du vänt på beloppen och i andra rutan använt fel konto i debet. Se nedan för korrekt kontering. Datum du föreslår är rätt.

 

KontoDebetKredit
2091 - Balanserad vinst eller förlust20 000,00 
2898 - Outtagen vinstutdelning 20 000,00

 

När sedan utdelningen flyttas mellan bankkonton till aktieägaren skapas följande verifikation med bokföringsdatum som banken anger:

KontoDebetKredit
2898 - Outtagen vinstutdelning20 000,00 
1930 - Företagskonto 20 000,00
Tobias
MEDLEM

@Roffakab Tack! Nu har jag korrigerat tabellerna enligt dina förslag. Nu är det bara att skapa verifikationerna i visma och vänta på utdelningsdag!

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Exakt och du vet att på bolagsstämman ska det serveras champagne och snittar i samband med beslut om utdelning.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Eduardo Valdelomar
NY MEDLEM

Hej! Ursäkta om det här är en för grundläggande fråga, men det här är första året jag betalar utdelning, och jag är fortfarande inte säker på om jag ska göra någon form av skatteretention. Mitt är ett litet företag med bara två ägare. Om lagring måste göras, hur ska jag redovisa det?

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Företaget behöver inte göra någon skatteretention utan det är upp till aktieägarna som mottar utdelning att hantera skattefrågan.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Eduardo Valdelomar
NY MEDLEM

Ok, tack så mycket för snabbt svar!

Vänliga hälsningar

Eduardo

Kenneth5
NY MEDLEM

Jag har följt instruktionen för utdelning. Får ändå inte upp någon rad för Utdelning under "Förändringar i eget kapital"

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Avsnittet "Förändring av eget kapital" har en bit upp till vänster en knapp "Visa endast använda rader". Kolla att den år avmarkerad.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Kenneth5
NY MEDLEM

Tack!

 

RawaAB
MEDLEM

Hej!

Mitt första år i Visma och vill bokföra föregående års resultat och utdelning.

Om jag får resultat före skatt 100 000 

Skatt 20 600

Årsresultat blir 79 400 

Jag vill utdelning 50 000

 

Tack på förhand!

Rawa AB

 

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Jag utgår från att ditt första räkenskapsår slutade 2022-12-31.

 

Bolagsskatten ska då bokföras:

Debet 8910       20 600 kr

Kredit 2512       20 600 kr

 

Vinsten bokför du:

Debet 8999       79 400 kr

Kredit 2099       79 400 kr

 

I Årsredovisningen anger du under rubriken Vinstdisposition att ägarna beslutar om utdelning på 50 000 kr och att resterande 29 400 balanseras i ny räkning.

 

Med datum för bolagsstämman bokför du sedan:

Debet 2099       79 400 kr

Kredit 2091       29 400 kr

Kredit 2898       50 000 kr

 

Från den dagen är då utdelningen tillgänglig för uttag.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

RawaAB
MEDLEM

Stort tack!

 

Hälsningar

Rawa AB

RawaAB
MEDLEM

Hej!

Nybörjare fråga igen!

Det står fortfarande att företagskonto har 79 400 trotts kredit 2898       50 000

Har jag missat något eller bör jag göra något?

Hälsningar

RawaAB 

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Uppbokningen av utdelning påverkar inte ditt företagskonto utan är bara en reservering att beloppet är avsatt och tillgängligt att dela ut.

 

Nästa steg är att ta ut pengarna och då bokför du:

Debet 2898 

Kredit 1930

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

Ni1col
MEDLEM

Hej!
Första året jag betalar utdelning..
Jag ska göra en vinstutdelning på extra bolagsstämma. Måste jag göra en helt ny årsredovisning för år 2022 då, eftersom att vinsten/utdelningen är för 2022 men beslutades inte om denna i årsstämman. Eller räcker det med att skicka in en anmälan till bolagsverket om utdelningen med en extra stämma?

Har jag tänkt rätt med denna procedur:

*extra bolagsstämma (besluta om utdelning/datum för utdelning)
*anmäla utdelning till bolagverket (verksamt.se)
*bokföra utdelning som ovan nämnt i tråden.
*registrera utbetalning i visma lön 600 till vardera aktieägarna.
*Betala ut utdelning (beslopp) på angivet datum.

Tack på förhand. 😃

Joachim E
MODERATOR

Hej

När det gäller en extra vinstutdelning så skall den hanteras i det året som beslutet tas i den extra bolagsstämman så det kommer inte påverka den inlämnade årsredovisningen.

Tänk på att ta höjd för vad som hänt sedan det senaste bokslutet. Även om det enligt bokslutet finns utrymme att dela ut ytterligare medel, kan bolagets situation ha ändrats sedan bokslutsdagen så att en utdelning inte längre är ekonomiskt försvarbar. 

1. Dokumentation: Upprätta en kallelse till extra bolagsstämma. Se därefter till att bolagsstämmans beslut innehåller de nödvändiga detaljerna kring den planerade utdelningen. Var därtill noggrann med att protokollföra styrelsemötet och spara protokollet. 

 

2. Anmälan: Den extra utdelningen måste anmälas. Gör i nära anslutning till den extra bolagsstämman en anmälan om den extra utdelningen till Bolagsverket. Bolagsverkets blankett 828 kan användas för anmälan. 

 

3. Skatt: Fundera över de skattemässiga aspekterna. Rent praktiskt behöver ditt bolag lämna en kontrolluppgift på utdelningen till Skatteverket, du som delägare behöver sedan deklarera utdelningen i din privata inkomstdeklaration. Om du är ensam aktieägare, eller om ni är ett fåtal aktieägare i bolaget, bör du innan utdelningen ha tänkt igenom hur de s.k. 3:12-reglerna påverkar beskattningen av den utdelning du erhåller.  

Så det upplägg som du angett i frågan fungerar utmärkt.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim