Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
ANSTÄLLD

Re: Hur bokförs utdelning till ägare med 20% skatt?

Japp, det är riktigt. Utdelningen ska tas upp i ägarens privata deklaration, blankett K10 används för delägare i fåmansbolag.
Highlighted
NY MEDLEM

Om jag debiterar 1930 kredit 120000, och 2099  debet 120000, så är ju resultatet det samma, borde det inte minska med den summan, 
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!

Nej, detta är bokföringen av själva utdelningen. Utdelningen görs på det som finns i balansen i ditt företag. I tråden Bokföra årets resultat finns förklaring till hur du bokför resultatet.

Min kollega Joakim har längre ner förklarat hur själva flödet ser ut.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

Vid årsskiftet bytte jag från Visma Eget AB till eEkonomi. Jag använde kontantmetoden.

I importen från Eget AB ser jag att man gör lite annorlunda än vad Joakim beskriver.
Först bokas föregående års resultat om från 2099 till 2091
Sedan bokas utdelning från 2091 till 2893. Vad är anledningen till att Visma inte använder konto 2898?
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag har testat de olika stegen i Visma Eget Aktiebolag och vad jag kan se så används 2893 istället för 2898. När jag tittar på kontona så påverkar kontona dina rapporter på samma sätt.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Highlighted
NY MEDLEM

Jag har en vidare fråga här:

Under år 1 så sparades utdelningsutrymme på 50000 kr. I bokföringen gjordes följande:

2098 D 50000 kr
2091 K 50000 kr

Under år 2 så genererades en vinst på ytterligare 50000 kr. Innan stämman gjordes följande:

2099 D 50000 kr
2098 K 50000 kr

På årsstämman år 2 bestämdes en utdelning på 60000 kr. Fråga: Hur ska detta bokföras?

(a) Ska jag först omboka (2098 D, 2091 K), och
(b) sedan betala ut utdelningen genom att 1920 (K), 2091 (D)

Detta bör väl vara korrekt?
Highlighted
FD ANSTÄLLD

Hej,

Det ser ut som att du är till viss del på rätt väg. Jag kopierar det som min kollega Joakim Karlsson skrev lite högra upp och förklarar med viss korrigering för ditt fall.

Där ligger beloppet i väntan på att beslut om utdelning ska fattas och det ska göras inom sex månader. Beloppet som ska utdelas kan då bokas om till konto 2898 och om det finns en resterande del som inte ska delas ut, eller avsättas till fonder, kan man boka om det till konto 2091. Konteringen blir då:

2098 Vinst eller förlust från föregående år
 debet 50000
2091 Balanserad vinst eller förlust debet 10000
2898 Outtagen vinstutdelning kredit 60000

När sedan utbetalningen av utdelningen sker bokförs detta:

2898 Outtagen vinstutdelning
 debet (60000:-)
1930 eller motsvarande utbetalningskonto kredit (60000:-)

Med vänliga hälsningar
Philip
Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag utbetalning av sk 3:12 pengar i eEkonomi.

Hur bokför jag utbetalning av sk 3:12 pengar i eEkonomi. Har tagit ut 3:12 utdelning under 2015.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej! Kan/ska  inte utdelningen tas upp på Skattedeklarationen för mitt AB och skatten dras ifrån utdelningen och betalas in av mitt företag?
Varför finns annars rad 85 med i Skattedeklarationen?!
Jag ringde Skatteverket och de tyckte jag skulle göra så. MEN hur då bokföra detta?!
Highlighted

Hej Rosebud.
Ett avdrag för preliminär skatt på en utdelning ska endast ske om bolaget är ett så kallat avstämningsbolag i enlighet med 10 Kap 18§ i Skatteförfarandelagen, det vill säga där utdelningen kommer från Euroclear AB. Annars ligger skatten på ägarens privata kostnad.
Är det så att ni räknas som ett avstämningsföretag?

//Alexander