Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Rosebud
NY MEDLEM

Re: Hur bokförs utdelning till ägare med 20% skatt?

Nej, det är vi inte... Skönt, så behöver det inte med i skattedeklarationen utan bara på KU31. Då hade personen på Skatteförvaltningen inte riktig koll på detta...
Kristina28
NY MEDLEM

Hej

Min revisor säger att jag ska betala skatten från utdelningen från företaget och redovisa den i min arbetsgivardeklaration. Hur redovisar jag skatten?

Ska jag redovisa den totala utdelningen på ett kontot eller delar jag upp skatten jag dragit på ett kontot och det skattade beloppet på ett annat?

Tacksam för snabbt svar!
/Kristina
Theodor Ahlström
MODERATOR

Hej Kristina,

Skatten på utdelningen är en privat kostnad och ska därför inte bokföras i företaget utan tanken är att den tas upp på den privata deklarationen, blankett K10 används för delägare i fåmansbolag. 

Eller tänker du det som att företaget ska betala in skatten för dig som avser skatten för utdelningen? Om det är så att du använder Lönemodulen kan du använda dig av lönearten Extra Skatt och skriva in beloppet där, denna löneart bokförs som standard på konto 2710. Du kan se vilket konto du har om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Löneuppgifter. 

Mikael svarar i tråden Bokföra utdelning till aktieägare i ett AB - eEkonomi att om man för ägarens räkning innehåller preliminär skatt ska du kreditera konto 2710 med det beloppet som skatten för utdelningen gäller.

Utdelningen debiterar konto 2898 och skatten krediterar konto 2710. 

Ha det fint!
/Theodor

Det går inte att rapportera högre skatt än lönebelopp på en skattedeklaration via nätet. Så en extra skatteinbetalning, som då detta blir, kan inte vara hur hög som helst. Konstigt nog så är bästa sättet att betala den direkt till sitt privata skattekonto då det är svårt via bolagets skattedeklaration. Lycka till!
oscarwww
NY MEDLEM

Är det OK att dela upp utbetalningen från konto "outtagen vinstmedel"? D.v.s att göra flera utbetalningar. Anledningen är främst att hela utdelningen finns ej i likvida medel just nu. 

När man tagit beslutet på stämman så skall man endera betala ut eller också bokföra det som skuld. När man betalar ut är oviktigt. Dock skall beslutad utdelning tas upp till beskattning även om inget betalats ut.
oscarwww
NY MEDLEM

Det var dock inte svar på min fråga.

Beslutad utdelning tex 100 000 som lägga under konto Outtagen vinstmedel delar jag upp utbetalningen tex

Januari 50 000 kredit 1930 d2898
Mars 25 000 k1930 d2898
Etc tills kontot är tömt

Hmm. Har aldrig hört talas om kontot ”outtagen vinstmedel” utan vi bokar det direkt mot skuld till ägare, vilket det då är i och med beslutet. Hur du sedan delar upp utbetalningarna är upp till dig. Men skatta gör du ju på hela utdelningen, även om du inte tagit ut alla pengar. Lycka till!
oscarwww
NY MEDLEM

Kontot heter 2898 Outtagen vinstutdelning.
Då vet jag möjligheten finns att dela upp utbetalningarna i flera omgångar, tack
muhammad Nadeem
NY MEDLEM

Jag köpte en sak från biltema 429kr och sen andra dag återköpt 299 kr från 429kr: hur kan man bokföra den i visma: behöver lite hjälp?