Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Fragvis
NY MEDLEM

Re: Hur bokförs utdelning till ägare med 20% skatt?

This reply was created from a merged topic originally titled
Genomföra och bokföra aktieutdelning.

Hej Visma,

Fåmansaktiebolag, kontantmetoden, eEkonomi.

Vi beslutade om utdelning på 155650Kr på förra årets vinst (2013). Mottagaren av utdelningen ska betala 20% skatt.

Jag lämnade in en arbetsgivardeklaration där jag fyllde i skattebeloppet = 31130Kr (ingen vanlig lön den månaden) och betalade in
1930 konto kredit 31130Kr
1630 skattekonto debit 31130Kr

Till mottagaren betalade jag utdelning efter avdragen 20% skatt = 124520Kr
1930 konto kredit 124520Kr
2099 årets resultat debit 124520Kr

Sen när skatten drogs från skattekontot
1630 skattekonto kredit 31130Kr
2710 Personalskatt debit 31130Kr

Känns som jag dribblade bort mig någonstans. 2710 och 2099 blir inte i balans...
Skulle jag betalat hela beloppet till mottagaren utan att dra av skatten?
Sen deklarerar mottagaren skatten själv vid åretsdeklaration?

Tacksam för tips (och att rätta till det...)!!

MVH,
Fragvis
NY MEDLEM

Hej. Jag har lite svårt att utläsa svaren till mina frågor i denna tråd. Speciellt med avseenden på:

1. "Skulle jag betalat hela beloppet till mottagaren utan att dra av skatten?"
2. "Känns som jag dribblade bort mig någonstans. 2710 och 2099 blir inte i balans..."?

MVH,
Joakim Karlsson
FD ANSTÄLLD

Hej!
1. Ja precis. Skatten på 20% är ägarens privata kostnad och behöver därför inte bokföras i företaget.
2.  När årets resultat som alltså var en vinst bokfördes från början, skedde konteringen:
8999 debet
2099 kredit

Innan utdelning bokförs den beslutade utdelningen från konto 2099 över till 2898 på följande sätt:
2099 debet
2898 kredit

Om det finns en resterande vinst som inte ska delas ut bokförs den över till konto 2091 så här:
2099 debet
2091 kredit

På så sätt tar beloppen ut varandra på konto 2099.

Enligt Pers beskrivning ovan ska själva utdelningen bokföras:
2898 Debet 
1930 Kredit

Då tar beloppen på konto 2898 ut varandra också.

Den inbetalade skatten till skattekontot borde aldrig ha skett eftersom den ska betalas av ägaren privat. Du bör därför kontakta Skatteverket och berätta vad som hänt och höra med dom hur ni ska hantera pengarna.
Konteringen mellan 1630 skattekonto kredit 31 130 kr och 2710 Personalskatt debet 31 130 kr får du korrigera helt, eftersom det inte är tal om någon inbetalad personalskatt då ingen lön utbetalats. Om Skatteverket betalar tillbaka pengarna kan du bokföra in dem på bankkontot igen via en kontering med 1930 i debet och 1630 i kredit. Behåller dom pengarna till nästa löneutbetalning kommer du ha beloppet till godo och betalar bara in mellanskillnaden. Men som sagt, prata med Skatteverket om hur ni ska hantera det.
Fragvis
NY MEDLEM

Tack för svaren! Nu blev det tydligare 🙂 !
MVH,
MariaPeter
NY MEDLEM

Jag har samma fråga och har fåty svar, men har då en fråga ang årets resultat! Sista ver 2013 är ju 8999/2099. Saldot från 2099 går ju över till IB nästa år. Då undrar jag om det kan ligga kvar där eller ska bokas bort till annat konto, vilket? Och om det då är därifrån som aktieutdelningen bokas?
Joakim Karlsson
FD ANSTÄLLD

Hej!
Nästa år kan beloppet bokas om från konto 2099 till 2098. Det sker normalt med räkenskapsårets första dag som verifikationsdatum. Har man gjort en vinst föregående år blir konteringen:
2099 Årets resultat debet
2098 Vinst eller förlust från föregående år kredit

Där ligger beloppet i väntan på att beslut om utdelning ska fattas och det ska göras inom sex månader. Beloppet som ska utdelas kan då bokas om till konto 2898 och om det finns en resterande del som inte ska delas ut, eller avsättas till fonder, kan man boka om det till konto 2091. Konteringen blir då:
2098 Vinst eller förlust från föregående år debet
2898 Outtagen vinstutdelning kredit
2091 Balanserad vinst eller förlust kredit

När sedan utbetalningen av utdelningen sker bokförs detta:
2898 Outtagen vinstutdelning debet
1930 eller motsvarande utbetalningskonto kredit

En del bryr sig inte om att blanda in konto 2098 utan bokar istället om beloppet till konto 2091 direkt istället. Därifrån kan man boka om den beslutade utdelningen till konto 2898 när den är bestämd. Utbetalningen bokförs sedan på samma sätt som jag beskrev ovan.
elikat14
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur bokför jag min utdelning från mitt eget aktiebolag?.

Undrar hur jag bokför min utdelning från mitt egna aktiebolag. Alltså summan från företagskontot, men vilket ytterligare konto? Hittar bara utdelning på andelar i koncernföretag, dotterföretag, andra koncernföretag!!
jeservice
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette hur bokför jag en aktieutdelning från kassa? vilka kontonummer ska jag använda?.
Joakim Karlsson
FD ANSTÄLLD

Hej!
Jag hoppas den här tråden ger dig svar på din fråga. Vid själva utbetalningen använder du konto 1910 istället för 1930 som vi skrivit ovan, eftersom du tar pengarna från kassan och inte från ditt bankkonto.
Andreas47
UTFORSKARE

Skatten på 20% som är ägarens privata kostnad och inte skall bokföras i företag, antar jag då att man som ägare på sin privata deklaration måste ange att man fått utdelning och där då räkna ut vad den 20% skatten blir.

Är jag med på noterna? 🙂

~Andreas