Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur gör jag om jag inte har något företagskonto?

Hej,
Om man inte har något företagskonto på banken utan använder sitt privata, hur gör man då med alla inbetalningar från kunder? Detta handlar om ett väldigt litet företag än så länge. Jag har bokfört alla intäkter som privata uttag och alla kostnader mot egna insättningar. Är det rätt? Det blir ju ingen balans i balansräkningen eftersom det inte finns några tillgångar. (bokför inget på kassa bank). Tacksam för hjälp!

9 SVAR 9
Davor P1
CHAMPION

Hej

Jag rekommenderar att du skaffar ett företagskonto snarast. Du sparar många timmars jobb på att separera företaget från privatkontot.

Kostnaden på runt 1500/år tar du igen snabbt på mindre strul med att sära på företagets pengar.

Sen till huvudfrågan.

Jag tror att det bokfört lite tokigt.....

När kunderna betalar in pengar TILL ditt konto blir det en intäkt i företaget (eller till dig om du så vill)

Allt du betalar i företagets namn är ju en kostnad.

I takt med att verksamheten växer blir du ändå förr eller senare tvungen att ordna ett företagskonto för att underlätta för både kunder och leverantörer. Ett BANKGIRO underlättar också väldigt mycket för att få rätt på alla kundfakturor.....

Davor
himmelev11
MEDLEM

Hej 
Som egen företagare med ett litet företag rekommenderar jag dig att du omgående skaffar dig ett konto/bankgiro till företaget. Det underlättar för dig, för dina kunder och vid bokföring. Det är också klart mer seriöst ut mot dina kunder.
En av mina leverantörer som var liten och ny startat ville att jag skulle betala in till hans privat bankkonto och det gjorde jag i några månader men sedan sa hans bank nej till det, och han skaffade sig ett bankgiro. Nu är det inget strul. Varken från banken hans eller hans revisor.
Lycka till,
Fd medlem
Inte tillämpbar

Davor har helt rätt att det förenklar så mycket om du har ett företagskonto. Nu tar jag för givet att det är en enskild firma du har och att du har koll på ALLA inkommande fakturabetalningar mot fakturorna du har i nummerföljd.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är en liten enskild firma som jag hjälper med bokslutet. Jag har sagt att det måste finnas ett företagskonto för nästa bokföringsår. Men det gångna året går det inte att göra så mycket åt. Jag har bokfört:
Inbet. Konto 2013 debit och 2611, 3051 kredit. Sen vid inköp har jag bokfört 2018 kredit och 2641, 4010 debit. Är det fel då?
Davor P1
CHAMPION

Varför använda både 2013 OCH 2018?

Det borde vara enklare att använda samma konto.

Dessa två konton används om man gör EXTRA privatuttag eller insättningar.

Jag hade rekommenderat att du använder 1940. När du sen fått separat konto till företaget kör du vidare med 1930 som "vanligt"

Skulle verksamheten gå med förlust och du måste skjuta till extra pengar använder du konto 2013/2018

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom jag inte har något bankkonto att stämma av emot så trodde jag att jag gjorde privata insättningar och uttag på allt jag köpte in och sålde. Men då kan jag alltså använda 1940 istället? Både vid inköp och försäljning?
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag skulle fortsätta som du gjort detta räkenskapsåret
Davor P1
CHAMPION

Finns två vägar att gå.

Antingen så följer du Skebobruks rekommendation ELLER så gör du EN ombokning på alla transaktioner på en gång enligt följande:

Alt 1:

1940 D
2013 K

1940 K
2018 D

Alt 2:

2013 K
2018 D
1940 "så att det balanserar"

Davor

Vilket alternativ du kör med spelar ingen roll egentligen.

Du kan köra hela bokföringsåret som du gjort och sen vid årets slut flytta över allt till 1940.

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för all hjälp! ☺Jag ska titta på det igen och se hur jag ska lösa det hela! Bra tips!