Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur kan jag tolka skatteverket kontoplan - Normal vinstmarginalbeskattning VMB

Hej 

kan någon hjälpa mig med kontoplanen ? 

  Exempel  – en begagnad bil säljs med positiv vinstmarginal

En begagnad bil säljs med vinst. Vinstmarginalen blir därför positiv.

Period 1

Bilen köps in för 70 000 kr från en privatperson. Bilen bokas som en tillgång på företagets konto ”Varulager VMB”. Bokföringen ska vara så noggrant ordnad att det i efterhand går att leta fram inköpspriset för varje enskild vara. Detta för att göra det möjligt att räkna ut vinstmarginalen..

KontoDebetKredit

Varulager VMB  (1465

70 000

 

Kassa           (1930-1910 )

 

70 000

Period 2

Bilen säljs för 80 000 kr. Beloppet bokförs på intäktskontot ”Försäljning positiv VMB 25 % ”, vilket återförsäljaren använder för försäljning av varor som omfattas av VMB och där försäljningen skett med vinst.

KontoDebetKredit

Försäljning positiv VMB 25 %      (????)

 

80 000

Kassa                                   (1930 -1910 )

80 000

 

Försäljning positiv VMB 25 % (????)

2 000*

 

Utgående skatt VMB 25 % ( 2616)

 

2 000*

* Vinstmarginalen på försäljningen är 10 000 kr.

Beskattningsunderlaget uppgår till 8 000 kr (80 procent av 10 000 kr). Den utgående skatten beräknas därför till 2 000 kr (25 procent av 8 000 kr). Beskattningsunderlaget tar återförsäljaren upp i sin mervärdesskattedeklaration.

Försäljningen medför att varan ska föras över från varulagerkontot till försäljningskontot, d.v.s. återförsäljarens tillgångskonto ”Varulager VMB” minskar medan kostnadskontot ”Sålda varor positiv VMB 25 procent” ökar.

KontoDebetKredit

Sålda varor positiv VMB 25 % (????)

70 000

 

Varulager VMB  (1465)

 

70 000

 

-----------

Varulager VMB                            1465

Kassa                                           1930

Försäljning positiv VMB 25 %    ????

Sålda varor positiv VMB 25 %   ????

Utgående skatt VMB 25 %        2616

 

är de två konto ?

Försäljning positiv VMB 25 % 

Sålda varor positiv VMB 25 %

 

 

MVH

Naaim

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Naaim!

 

Förstår tyvärr inte riktigt vad du behöver hjälp med, du får gärna återkomma med ett förtydligande vad du funderar över kring det du skickade. Vill du ha hjälp med vilka konton som behövs för att bokföra det scenariet som du lagt med? Eller hur du lägger upp dessa konton i ditt program?

Återkom med mer info så kan jag hjälpa dig vidare, ha det fint så länge!

 

/ Josefine

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Josefine !

 

Ja. jag Vill ha hjälp med vilka konton som behövs för att bokföra det scenariet.

 

 

 

Mvh

Naaim

Hej igen!

 

Ah okej tack så mycket för förtydligandet. Vanliga konton för detta scenariet är då 3211 Försäljning positiv VMB 25 % samt 4211 Sålda varor positiv VMB 25 %. För scenarion med förlust så brukar man använda kontona 3212 Försäljning negativ VMB 25 % samt 4212 Sålda varor negativ VMB 25 %. Så man använder alltså både ett kostnadskonto samt intäktskonto vid VMB.  

 

Hör av dig om du behöver någon mer hjälp kring detta, ha det fint!

 

/ Josefine