Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Hur många bankkonton bör ett företag ha?

Hej! Jag är ett en-mans konsult AB, omsättning ca 1,5M/år.

 

Jag undrar hur många bankkonton man brukar ha. Jag har 2.

1 konto som är orört där aktie kapitalet 50k ligger "låst".

1 konto som delas av a) oskattad vinst (periodiseringsfond) från 2019, samt b) skattad vinst från 2019,

samt hittills c) oskattad vinst för 2020.   Känns som åtminstonde a) skulle separeras till ett annat konto, gärna också b).   På så sätt skulle man (jag) bara ha c) pengar på transaktions/betal kontot och inte "nalla" av a) och b).     c) likviden är precis tillräcklig för att klara löpande kostnader.

 

Vad är brukligt?  Kanske en smaksak och naturligtvis hur ekonomin ser ut. Jag vill spara tid överskott.

 

Mvh

Pontus

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Hej,

ditt upplägg är ambitiöst, men det vanligaste är nog att man har 2 konton, ett transaktionskonto och ett sparkonto. De belopp du har på a) och b) skulle då hamna på sparkontot och att hålla reda på vad pengarna där "avser" kan du ju göra via ett excel-ark eller liknande.

Sen är det ju inte själva likvida medlen från aktiekapitalet som är det viktiga, de pengarna får användas i rörelsen. Det väsentliga är att du inte har för mycket kostnader i bolaget så att omsättningen inte täcker kostnaderna utan att det bokförda resultatet blir en förlust som "äter upp" aktiekapitalet. 

 

Tack för svar.  Ok min fråga var kanske lite infantil 😉   Man kan ju förhålla sig till årets resultat, som man ser i bokföringen 😉   Jag nöjer mig med mina 2 konton.   Aktiekapitalet rörs inte. Tack. Mvh P