Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mr-1983
MEDLEM

Hur räkna ut fritt eget kapital?

Jag har försökt läsa mig till hur man skall räkna ut det fria egna kapitalet, men jag blir inte riktigt klok på det.

Finns det någon här som vill hjälpa mig om jag skulle ge ett exempel på en INK2:a?

Låt säga att ett företag har följande fält ifyllda:

 

1.2       Underskott av näringsverksamhet : 10 000

2.4       Inventarier (maskin) : 20 000

2.19     Kondfodring: 15 000

2.26     kassa och bank: 50 000

2.27     Bundet (aktiekapital): 50 000

4.14a    Outnyttjat underskott från föregående år:   5000

4.2        årets  förllust:      5  000

4.16      årets resultat:  - 10 000

4.20      lån från aktieägare: 30 000

 

jag vore jätteglad ifall någon vill hjälpa mig med att förstå vad fritt eget kapital är.  

Som jag förstått så är det lite ackumulerad vinst/förslut. 

Så om man har 50 000kr i aktiekapital, och första året gör 5000kr förlust,  är då bundet kapital 50000kr, och fritt eget -5000 ? eller blir aktiekapitalet 45000 och fritt eget 0? 

 

Ingår kundfodringar, och inventarier i fritt eget? och hur är det med lån från aktieägare. Om man lånar in 10000kr, ökar de då det fria egna kapitalet?

 

Mycket tacksam om någon vill hjälpa mig få klarhet i detta.. helst, om det är möjligt med räkneexemplet ovan då även om det är siffror tagna ur fantasin ändå är de poster som jag har i årets bokföring.

 

Mvh

 

Finns det 

5 SVAR 5
mr-1983
MEDLEM

Eller är det så att det fria kapitalet helt enkelt är minus 10000 i exemplet ovan,  eftersom företaget gått back och skapat ett negativt resultat? 

Joachim E
MODERATOR

Hej

Det fria egna kapitalet omfattar summan av balanserad vinst och årets vinst. Så i det exemplet du bifogade så är detta korrekt.

om man har 50 000kr i aktiekapital, och första året gör 5000kr förlust,  är då bundet kapital 50000kr, och fritt eget -5000.

Inlånade pengar tillhör inte det fria kapitalet då det är en faktiskt skuld till den som lånat ut pengarna. OM man däremot gör ett aktieägartillskott så tillhör den summan det fia egna kapitalet.

/Joachim
 

En fråga. låt säga att ett inköp av inventarier har gjorts. ett betydande sådant. värdet av det ingår inte i det fria kapitalet? Utan det är bara typ "lösa pengar" på kontot som är skattat o klart? 

Hej

Det stämmer det ingår inte i det fria egna kapitalet utan det är en tillgång som är uppbunden i en vara som är värd pengar. Så det kapitalet är inte fritt och en eventuell aktieutdelning kan inte beräknas utifrån vad man har för bundet kapital i inventarier/tillgångar. 

 

/Joachim

mr-1983
MEDLEM

tack. jag har försökt läsa mig till ännu mer efter jag ställde frågan, o de var väldigt skönt att se ett svar som överrensstämde med vad min tro började luta åt.