Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur redovisar man försäljning via extern hemsida?

Hej, jag undrar hur man bokför varuförsäljning via hemsida från privatpersonen utanför/innanför eu enklast. Måste man först lägga upp artiklar från hemsidan, sedan fylla i kundens uppgifter och sedan skapa en verfikation på försäljningen? Vill få lite mer kött på benen och någon övrig information även. Tack på förhand

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-13

4 SVAR 4
CarinaEsp
CHAMPION

Är det försäljning från företag i Sverige till privatpersoner i Sverige och inom EU?

Här behöver du nog ta hjälp av en kunnig person när det gäller moms så att du gör rätt från början.

AnnicaL
CHAMPION

Skapar inte hemsidan någon form av underlag du kan använda för bokföringen? Där bör det ju framgå speciellt var kunden finns så att det blir rätt med momsen. Om du vill ha full kontroll, speciellt om betalning inte görs direkt vid beställningen, bör du lägga upp en intern faktura i ditt program. Då kan du ha samlingskundnummer för de olika kategorierna av kunder, en inom EU och en utom. Om du säljer till privatpersoner ska alltid svensk moms läggas på. Bara företag med VAT-nummer samt företag utom EU kan du sälja utan moms till. Allt detta ska webshoppen kunna hantera. 

Det är i princip bara om du vill ha statistik på de olika artiklarna som du behöver lägga upp dem i ditt faktureringsprogram och även skapa interna fakturor för all försäljning.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej tack för svar. 

 

Platformen är shopify. 

 

När kunden gör beställningen så blir betalningen direkt (kortbetalningen) om in kund väljer klarna delbetalning. 

 

Så jag ser vart kunden kmr ifrån. Behöver jag då bara lägga till försäljningen som vanlig varuförsäljning via verfikation? 

 

 

Hej @Fd medlem 

Jag tolkar det som att din kund gjort en beställning i din webshop, betalat med kort eller valt delbetalning och du undrar nu hur du bokför detta i ditt bokföringsprogram. I eEkonomi skulle jag säga att lättast hantering är att ha kunden och artikeln upplagd även där så du kan skapa en faktura/ kortfaktura, precis som vid en försäljning som sker utanför din webshop. Under Försäljning - Kunder börjar du lägga upp kunden och vid Betalningsvillkor lägger du in det val kunden gjort av betalsätt vid beställningen. Artiklarna du säljer lägger du upp under Försäljning - Artiklar, när du skapar artikeln får du också välja Artikelkontering som då avgör hur köpet bokförs när fakturan skapas/ betalas. Sen skapar du fakturan till kunden och bokför betalningen till fakturan under Kassa och Bankhändelser. Du kan bokföra försäljningen med manuella verifikationer också men då har du inga artiklar eller kunder knutna till den specifika försäljningen, tänker främst på försäljningsstatistiken och uppföljningar du kanske vill kunna få ut. 

 

Eftersom att du använder Visma eEkonomi så tänkte jag om du vet om integrationen du kan ha mellan Shopify och eEkonomi så du slipper dubbelarbetet som uppstår? Din webshop skulle alltså kunna synka med ditt eEkonomi så försäljning och annat kan registreras betydligt lättare. På vår hemsidas inlägg Shopify integration till eEkonomi kan du läsa mer om det skulle vara av intresse. 🙂 

Återkom om något känns oklart! 
/My