Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ska jag bokföra utan transaktion

Jag använder Visma Förening och har en förening som behöver hjälp med att bokföra transaktioner för två projekt, så min fråga är helt enkelt: Hur bokföra?

 
 
 
Situation 1
 

1. En förening beviljas och får utbetalt pengar till föreningens föreningskonto för specifikt projekt. (1921)

 

2. Föreningen betalar ut pengarna till den som är ansvarig för projektet (1910?)

 

3. Pengarna används

 

4. Överblivna medel återbetalas till bidragsgivaren direkt från projektansvariges privatkonto, alltså utan mellanlandning på föreningskontot. 

 

5. Kvitton redovisas till föreningens kassör därför att projektet ska bokföras på föreningen.

 
 
 
Situation 2
 

1. En förening beviljas och får utbetalt pengar för ett projekt, pengarna sätts in på projektansvariges privatkonto.

 

2. Pengar förbrukas, överblivna medel återbetalas från privatkontot, alltså utan att mellanlanda på föreningskontot.

 

3. Kvitton redovisas till föreningens kassör därför att projektet ska bokföras på föreningen.

3 SVAR 3
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hejsan! 

Är det något bidrag som du får utbetalt? Om så är fallet, vilken typ av bidrag är det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det ett riksförbund som har betalat ut ett bidrag till en av sina lokalföreningar baserat på en bidragsansökan som riksstyrelsen har godkänt. Kanske lite mer info än vad som behövs men bättre med för mycket än för lite 🙂
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Tack, då ska vi se om vi kan få ihop det! 

Situation 1
  1. Om pengarna utbetalas till ditt 1921 debiterar du det kontot och krediterar till exempel 3980.
  2. Kreditera det kontot som utbetalningen gjordes ifrån, om det är 1921 eller 1910, och debitera 168X. 
  3. (Din punkt 5) Kreditera kontot som du valde för kortfristiga fodringar (168X) och debitera kostnadskonto och eventuellt momskonto. 
  4. Kreditera 168X och debitera bidragskontot (3980)
Situation 2 
  1. Debitera 168X och kreditera till exempel 3980.
  2. (Din punkt 2) Kreditera kontot som du valde för kortfristiga fodringar (168X) och debitera kostnadskonto och eventuellt momskonto. 
  3. Kreditera 168X och debitera bidragskontot (3980) med den delen som återbetalas direkt från privatkontot.