Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ska jag redovisa inköp från Kina, där dhl skickar ut begär importmoms

Hej,
Jag är total nybörjare och börjar få ett break down då jag inte förstår någonting, mindre och mindre för ju mer jag läser här.
Hade behövt ett tydligt svar, och snälla skicka inte bara en länk till en gammal tråd!

För det första blir jag jätte förvirrad av Beskattnings underlag.. Vad är detta? Idagsläget använder jag mitt eget privata konto för inöp, och gör manuella verifikationer och hade inte en aning om att jag skulle ha med beskattningsunderlag?

Ett exempel på vad jag behöver bokföra vanligtvis är:
Betalning gjord till chinesisk leverantör från mitt privata konto.
Betalar in både för beställning samt frakt och paypal avgift direkt till leverantör.
384,5 USD. Frakt 69 USD. Paypal Fee 18 USD.
Totalt 471,5 USD

Efter ca 2 veckor får jag vanligtvis en faktura från DHL
Ser ut så här:
Faktura Tull och Moms
Övriga skatter 50 kr
Tull 0 kr
Införselmoms: 96 kr
Totalt  146 kr
Utläggsersättning 50 kr
Specifikation moms Kod B | Kurs 25% | skatteliktig total 50 kr | moms total 12,50
Totalbellop 158,5 kr

Fattar ingenting. Hur ska jag göra?
26 SVAR 26
Pacsac
CHAMPION

"kines-fakturan"

hela beloppet på

inköp import ej EU (konto 4156?)

motkontera ditt "privata konto"

DHL's faktura

konto

3530 50.-

2641 96.- (detta är ingående moms på varorna)

2641 12,50 (detta är moms på DHLs tjänst)

motkonto ditt "privata konto"

Kan detta hjälpa till?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Tack! Då tror jag att jag förstår, blev så förvirrad när jag började läsa om ändrade moms regler vid import etc.
Och jag behöver inte bry mig om beskattnings underlag? Har sett detta i andra trådar
Pär Gustavsson
NY MEDLEM

Hej Nadia!