Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur ska jag redovisa inköp från Kina, där dhl skickar ut begär importmoms

Hej,
Jag är total nybörjare och börjar få ett break down då jag inte förstår någonting, mindre och mindre för ju mer jag läser här.
Hade behövt ett tydligt svar, och snälla skicka inte bara en länk till en gammal tråd!

För det första blir jag jätte förvirrad av Beskattnings underlag.. Vad är detta? Idagsläget använder jag mitt eget privata konto för inöp, och gör manuella verifikationer och hade inte en aning om att jag skulle ha med beskattningsunderlag?

Ett exempel på vad jag behöver bokföra vanligtvis är:
Betalning gjord till chinesisk leverantör från mitt privata konto.
Betalar in både för beställning samt frakt och paypal avgift direkt till leverantör.
384,5 USD. Frakt 69 USD. Paypal Fee 18 USD.
Totalt 471,5 USD

Efter ca 2 veckor får jag vanligtvis en faktura från DHL
Ser ut så här:
Faktura Tull och Moms
Övriga skatter 50 kr
Tull 0 kr
Införselmoms: 96 kr
Totalt  146 kr
Utläggsersättning 50 kr
Specifikation moms Kod B | Kurs 25% | skatteliktig total 50 kr | moms total 12,50
Totalbellop 158,5 kr

Fattar ingenting. Hur ska jag göra?
26 SVAR 26
Pacsac
CHAMPION

"kines-fakturan"

hela beloppet på

inköp import ej EU (konto 4156?)

motkontera ditt "privata konto"

DHL's faktura

konto

3530 50.-

2641 96.- (detta är ingående moms på varorna)

2641 12,50 (detta är moms på DHLs tjänst)

motkonto ditt "privata konto"

Kan detta hjälpa till?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Tack! Då tror jag att jag förstår, blev så förvirrad när jag började läsa om ändrade moms regler vid import etc.
Och jag behöver inte bry mig om beskattnings underlag? Har sett detta i andra trådar
Pär Gustavsson
NY MEDLEM

Hej Nadia!

Från och med den 1 januari 2015 så gäller nya momsregler vid import. Då ska du som är företagare och momsregistrerad nämligen redovisa och betala importmoms till Skatteverket istället för Tullverket. Detta innebär att man i momsdeklarationen ska redovisa ett beskattningsunderlag vid import samt redovisa in- och utgående moms på beloppet. Vad är då beskattningsunderlag? Beskattningsunderlag är det värde som momsen ska beräknas på. Importmoms ska beräknas på följande:

- varornas tullvärde

- tull, skatter och avgifter

- bikostnader, exempelvis emballage, försäkrings- och transportkostnader som uppstått inom EU

I ditt fall så är inköpsvärdet från den kinesiska leverantören det som ska klassas som beskattningsunderlag samt frakten, dvs. 453,5 USD (384,5 USD + 69 USD = 453,5 USD). Avseende bikostnader (exempelvis frakt) så ska de fraktkostnader som tillkommer efter att varan kommer till införselplatsen i EU till platsen som framgår av den internationella frakthandlingen tas med. Det betyder exempelvis att om det står Göteborg på den internationella fraktsedeln men att den sedan slutligen transporteras till Borås av en annan budfirma så ska transporten mellan Göteborg och Borås inte tas med som beskattningsunderlag, medan övrig fraktkostnad tas med.

Gällande betalningen till den kinesiska leverantören så kan du bokföra den enligt följande (jag skriver enligt USD-beloppen, men beloppen får omvandlas till SEK/USD-kurs):

2893                  - 471,5 USD (skrev kto 2893, men ska vara det konto som avser bolagets skuld till                           dig)

4545                  + 384,5 USD

4545                  + 69 USD

2616                  -113,375 USD (25% av 453,5 USD)

2646                  +113,375 USD (25% av 453,5 USD)

6570                  + 18 USD 

Gällande fakturan från DHL kan den bokas enligt följande:

Konto                Belopp

2440                  -158,50 kr

2641                  +96 kr

2641                  +12,50 kr

4xxx                   +50 kr (något konto i kontoklass 4 om man vill ha det som en direkt kostnad)

Gällande ovan diskussion angående bikostnader och frakt. Om det är svårt att göra en uppdelning av bikostnaderna (som frakt i detta fall) godkänner Skatteverket att hela kostnaden tas med i beskattningsunderlaget. Om det gäller speditionskostnad för en svensk speditör behöver beloppet dock inte tas med.

För att återgå till beskattningsunderlaget och att få momsdeklarationen rätt så kan man behöva göra lite anpassningar i bokföringsprogrammet. I momsdeklarationen har Skatteverket lagt till avsnitten H och I. I ruta 50 ska beskattningsunderlaget vid import anges (förslagsvis koppla konto 4545, 4546 och 4547 i programmet till denna ruta beroende på vilken momssats det gäller på inköpet) samt redovisa utgående moms (på beloppet i ruta 50) i rutorna 60,61 och/eller 62 beroende på vilken momssats det gäller. Motsvarande ingående moms på beloppet i ruta 50 redovisas i ruta 48 i momsdeklarationen, dock kan det vara bra att skapa specifika ingående momskonton även för dem.  Ett sätt för att underlätta dessa bokningar är att skapa en konteringsmall i bokföringsprogrammet för import av varor och se så att beloppen hamnar på rätt rutor i momsdeklarationen. I ditt fall så ska konto 4545 kopplas till ruta 50 i momsdeklarationen, konto 2616 till ruta 60 och konto 2646 till konto 48.

Det blev ett väldigt långt svar även om dina inköp kanske inte handlade om speciellt mycket pengar i kronor räknat. I vissa företag handlar det om stora belopp och i andra om mindre men vi lyder alla under samma regelverk. Hoppas detta ger svar på dina frågor!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette hej! hur kan jag bokföra detta faktura från DHL express som jag bifogat.

Kan ni hjälpa mig att bokföra detta för att jag blandade allting och jag vet att regler har ändrats 
UHL___
NY MEDLEM

Hej! Om jag nu har betalat den kinesiska leverantören och fått ett underlag från UPS eller DHL där de bifogat själva tulldeklarationen. Hur ska denna bokföras? Det finns ju någonting som heter monetärt tullvärde och jag vet hur jag ska räkna ut det, alt hitta det på tullpappret, men hur redovisas det till skatteverket? Med vänlig hälsning Ulrika

Hej Ulrika!

I tråden Nya momsregler vid import 2015 har jag gett förslag på hur bokföringen kan se ut.

Om bokföringskontona har korrekta momsrapportkoder så kommer beloppet redovisas i de nya rutorna på momsdeklarationen till Skatteverket.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra importmoms..

Enkel fråga om bokföring av importmoms. Låt oss utgå från följande exempel. Jag (enskild firma) köper en lagervara från USA för 10000 kronor. Ingen tull, dock 12% importmoms. Efter att jag mottagit varan, får jag hem en faktura med följande information:

– Importmoms = 1200 kr.
– Administrationsavgift = 100 kr.
– Moms på administrationsavgiften = 25 kr.

Således en totalsumma på 1325 kr, varav 25kr moms. Då är alltså frågan: hur ska jag bokföra detta?

Tack på förhand!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag skulle uppskatta ett konkret svar på min fråga. Utifrån det som har angetts ovan, borde följande vara rätt; men det känns ändå fel... Ska inte 2615 vara med?

– 1200kr (2641, D)
– 100 kr (3530, D)
– 25 kr (2641, D)

– 1325 kr (19xx, K)

Hej!

Samma belopp som du registrerar på 2641 som tullmoms ska också bokföras på konto 2615.
/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nu blev jag ännu mer förvirrad. 

Jag kopierar frågan jag ställde för några dagar sedan. Skulle ni kunna ge ett tydligt svar på frågan? Alltså uppräkna vilka konto som ska användas, D/K samt respektive summa. Det skulle uppskattas.

– Importmoms = 1200 kr.
– Administrationsavgift = 100 kr.
– Moms på administrationsavgiften = 25 kr.

Således en totalsumma på 1325 kr, varav 25kr moms. Då är alltså frågan: hur ska jag bokföra detta?
Pär Gustavsson
NY MEDLEM

Hej,
Jag måste bara fråga en sak först - vilket datum har fakturan från Tullverket. Jag frågar eftersom Skatteverket tagit över importmomsen från Tullverket från och med 1 jan 2015.

Vi hörs!
Pär
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturan är daterad efter den 1 jan 2015.
Pär Gustavsson
NY MEDLEM

Har leveransen skett under 2014?

Pär
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, 2015.
Pär Gustavsson
NY MEDLEM

Då är det så att du importerat detta som privatperson. Det är endast vid import till privatpersoner (eller företag med momsfri verksamhet) som Tullverket tar ut importmoms.
Därmed kan jag tyvärr inte ge dig någon anvisning om hur detta ska bokföras eftersom fakturan inte är ställd till företaget.

Hälsningar
Pär
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Per,

Jag köpte lagervaran i företagets namn, med företagskontot. Varan skickades med FedEx. Efter leveransen mottog jag en faktura (med ovan angivna belopp); denna faktura betalade jag med företagskontot. Med andra ord har jag ej importerat som privatperson.

Tack på förhand!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fakturan kom inte från Tullverket, det var FedEx som skötte beskattningen.
Pär Gustavsson
NY MEDLEM

Hej igen,
Jag kontaktade FedEx och fick beskedet att dom tar ut importmoms endast vid privatimporter. Dom har alltså hanterat din import som privat. Man kan få det rättat så mitt råd är att du tar kontakt med FedEx för rättelse/ändring. Får du detta rättat så kommer en faktura utan införselmoms och om/när det sker kan du återkomma så fixar jag bokföringen.

Hälsningar
Pär
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen. Tack för din hjälp – det uppskattas!
Faktum är att det rör sig om totalt fyra fakturor av detta slag. Nämligen att jag har köpt in varor till företaget, men FedEx har uppenbarligen klassat importen som privat. Jag har sedan betalat dessa fakturor.
Det är en sak jag inte riktigt förstår. När FedEx uppfattar importen som privat, så tar dem fortfarande 12% i moms och 0% i tull, vilket är helt korrekt för de varor jag har importerat. Om de skulle uppfatta importen som företag så är det samma procentsatser, således samma totalbelopp. Varför ska jag i sådana fall rätta fakturan? Jag ska ju ändå betala samma belopp.
Stort tack Pär!
Pär Gustavsson
NY MEDLEM

Hej igen,
Skillnaden att Tullverket inte tar ut någon moms alls när ett företag importerar varor. Den momsen ska redovisas till Skatteverket fr.o.m. 1 jan 2015.
Tänk dessutom på att alla leverantörsfakturor ska vara ställda till företaget. Privata fakturor godkänns inge som underlag i bokföringen.

Hälsningar
Pär