Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Hur ska jag redovisa inköp från Kina, där dhl skickar ut begär importmoms

Nu blev jag ännu mer förvirrad. 

Jag kopierar frågan jag ställde för några dagar sedan. Skulle ni kunna ge ett tydligt svar på frågan? Alltså uppräkna vilka konto som ska användas, D/K samt respektive summa. Det skulle uppskattas.

– Importmoms = 1200 kr.
– Administrationsavgift = 100 kr.
– Moms på administrationsavgiften = 25 kr.

Således en totalsumma på 1325 kr, varav 25kr moms. Då är alltså frågan: hur ska jag bokföra detta?
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,
Jag måste bara fråga en sak först - vilket datum har fakturan från Tullverket. Jag frågar eftersom Skatteverket tagit över importmomsen från Tullverket från och med 1 jan 2015.

Vi hörs!
Pär
Highlighted
NY MEDLEM

Fakturan är daterad efter den 1 jan 2015.
Highlighted
NY MEDLEM

Har leveransen skett under 2014?

Pär
Highlighted
NY MEDLEM

Nej, 2015.
Highlighted
NY MEDLEM

Då är det så att du importerat detta som privatperson. Det är endast vid import till privatpersoner (eller företag med momsfri verksamhet) som Tullverket tar ut importmoms.
Därmed kan jag tyvärr inte ge dig någon anvisning om hur detta ska bokföras eftersom fakturan inte är ställd till företaget.

Hälsningar
Pär
Highlighted
NY MEDLEM

Hej Per,

Jag köpte lagervaran i företagets namn, med företagskontot. Varan skickades med FedEx. Efter leveransen mottog jag en faktura (med ovan angivna belopp); denna faktura betalade jag med företagskontot. Med andra ord har jag ej importerat som privatperson.

Tack på förhand!
Highlighted
NY MEDLEM

Fakturan kom inte från Tullverket, det var FedEx som skötte beskattningen.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej igen,
Jag kontaktade FedEx och fick beskedet att dom tar ut importmoms endast vid privatimporter. Dom har alltså hanterat din import som privat. Man kan få det rättat så mitt råd är att du tar kontakt med FedEx för rättelse/ändring. Får du detta rättat så kommer en faktura utan införselmoms och om/när det sker kan du återkomma så fixar jag bokföringen.

Hälsningar
Pär
Highlighted
NY MEDLEM

Hej igen. Tack för din hjälp – det uppskattas!
Faktum är att det rör sig om totalt fyra fakturor av detta slag. Nämligen att jag har köpt in varor till företaget, men FedEx har uppenbarligen klassat importen som privat. Jag har sedan betalat dessa fakturor.
Det är en sak jag inte riktigt förstår. När FedEx uppfattar importen som privat, så tar dem fortfarande 12% i moms och 0% i tull, vilket är helt korrekt för de varor jag har importerat. Om de skulle uppfatta importen som företag så är det samma procentsatser, således samma totalbelopp. Varför ska jag i sådana fall rätta fakturan? Jag ska ju ändå betala samma belopp.
Stort tack Pär!