Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Hur ska jag redovisa inköp från Kina, där dhl skickar ut begär importmoms

Hej igen,
Skillnaden att Tullverket inte tar ut någon moms alls när ett företag importerar varor. Den momsen ska redovisas till Skatteverket fr.o.m. 1 jan 2015.
Tänk dessutom på att alla leverantörsfakturor ska vara ställda till företaget. Privata fakturor godkänns inge som underlag i bokföringen.

Hälsningar
Pär
Highlighted
NY MEDLEM

Pär Gustavsson – du bad mig återkomma när jag har rättat problemet. Jag har nu haft mycket kontakt med Skatteverket, Tullverket och Fedex. Situationen ser nu ut enligt följande:

1) Jag har nu tre lagervaror som jag har köpt från USA under 2015. Till dessa tre har jag moms/tullunderlag. Jag har således inte betalt någon moms eller tull för dessa inköp.

2) Jag har nu två lagervaror som jag har köpt från USA under december 2014. Till dessa två har jag betalat importmoms (och administrationsavgift + ingående moms).

Hur ska jag bokföra dessa två olika typer? Jag har avvaktat med dess bokföring fram tills jag blev klar med omprövningarna med Tullverket. Nu är de alltså klara. Jag blev informerad om att jag kommer få tillbaka importmomsen för de två "2)" inköpen (funktionen blir alltså som vanlig ingående moms). Jag kommer dock inte få tillbaka administrationsavgiften då det räknas som en kostnad. Observera att jag inte över huvud taget har bokfört dessa inköp. Så jag behöver verkligen hjälp så snabbt som möjligt. 

Ett exempel från ett inköp från "1)" : lagervara från USA, inköpt för 27 266,36 kronor; tullvärdet är 27 266 kronor. Hur ska denna bokföring ske?

Ett exempel från ett inköp från "2)" : lagervara från USA, inköpt för 9 973,24 kronor; importmoms är 1 561 kronor; administrationsavgift är 105 kr (moms på adm. avgift är 26,25 kr). Hur ska denna bokföring ske?

STORT TACK på förhand! Jag uppskattar verkligen din hjälp!
Highlighted
NY MEDLEM

Hej igen,

Bra jobbat måste jag säga – med den energin i bagaget tror jag du kommer att lyckas bra med dina affärer...

När vi bokför exempel 1 behöver vi följande konton:

4051, inköp av varor från land utanför EU, ruta 50 i momsdeklarationen

2625, Utgående moms import av varor, 12 %, ruta 61 i momsdeklarationen

2645, Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet, ruta 48 i momsdeklarationen

Debet 4051, 27 266,36 kr

Kredit leverantörsskulder eller betalkontot

Debet 2645, 3 271,92 kr (12 % på 27 266 kr)

Kredit 2625, 3 271,92 kr

I kommande momsdeklaration hamnar 27 266 kr anges i ruta 50, 3 271 kr i ruta 61 och 3 271 kr i ruta 48. Alltså ingen moms att betala på grund av den här importen.

Så till exempel 2:

Här har du redan betalat momsen så den ska bokas på det ”vanliga” kontot för ingående moms, 2641, och ingenting ska rapporteras i momsdeklarationen. De posterna du nämner ska bokas så här:

Debet 4051, 10 078,24 kr (9 973,24 kr + 105 kr)

Debet 2641, 1 587,25 kr (1 561 kr + 26,25 kr)

Jag önskar lycka till med affärerna och, som sagt – jag tror det kommer att gå bra!

Pär Gustavsson

Highlighted
NY MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Tillverkning av en prototyp i Kina - Tull och moms - Visma Eget AB.

Detta är kanske eg en fråga jag borde ta med Skatteverket, men efter att ha försökt ringa dom i två veckors tid så gör jag ett försök här.

Jag har tillverkat några kretskort i Kina. Kretskortet är bara en prototyp och har inget egentligt värde. Tillverkaren har skrivit USD10 på Tulldeklarationen. Den totala kostnaden för komponenter, tillverkning, frakt mm uppgår till närmare 6000 SEK.

Kretskorten skeppades med DHL någon gång under 2015.

Företaget är ju själv ansvarigt för att redovisa moms. Ska momsen beräknas på den faktiska kostnaden (6000), eller på värdet på produkten( USD 10). Produkten går inte att sälja ifrån denna leverans.

vänligen
Thomas
Highlighted
NY MEDLEM

Svar till mig själv och ev andra.
Jag fick idag tag på en handläggar på skatteverket och han meddelade att om Tullverket har godkänt Tulldeklarationen och som i mitt fall så är den kategoriserad som "RF 1186/2009 ART 23 AV RINGA VÄRDE" och tullsatsen är satt till 0, så är det också momsbefriat.

vänligen
Thomas
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra inköp från Kina + redovisa momsen

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2020-01-23 10:49 )

Hej, 

Hur bokför man inköp från Kina? Hur gör man med omvänt moms?

Ex. inköpspris 3000 USD

Frakt 3000 USD

Först betalade vi i förskott (10%) när varorna producerades. Detta bokades upp mot 1930 och 1480.

Sedan fick vi betala resterande summa på 90% i samband med att varorna skickades vidare.  Här behöver vi hjälp med bokföringen.

Vi har kvartalsredovisning av moms och utbetalningen skedde under perioden okt-dec. Vi fick dock varorna först i januari  under nästa kvartalsperiod. Stämmer det att de datumet Tullverket fastställer är den perioden vi ska först deklarera till SKV? Hur gör man då med den omvända momsen då man bokar upp den redan perioden innan? Låter man bara det vara tills nästa tillfälle det är dags att deklarera? 

Tacksam för svar.