Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessica2
MEDLEM

Hur skall jag bokföra företagskrediten?

Hejsan,

jag har tidigare ställt en fråga, och fått svar på den, gällande företagskredit.
Men min fråga nu är: När man gör ett uttag från krediten och in på företagskontot...bokför man det som egen insättning? och eget uttag vid betalning? Det är ju pengar som kommer in till företaget, ... eller bokför man det som "egen kontering"??

Snurrigt!!

Hälsningar Jessica

11 SVAR 11
Jonima
MEDLEM

Skulle bokföra in på 19xx konto och sedan ett skuldkonto typ 2330 (checkräkningskredit) alt 2399

Jo men ska det bokföras som "inköp mot kvitto", "eget uttag/egen insättning!, ....det är det som jag inte förstår riktigt just nu 😕

Jag förstår kanske inte frågan.
Du utnyttjar din kredit? Mao ökar din skuld till långivaren (2330) och för in pengarna på bank konto (19xx) Om du sedan betalar ngt med dessa pengar är det en egen verifikation.
LW -60
UTFORSKARE

Om du har fått en checkkredit, tänker man inte så mycket på det under resans gång, utom att det är OK att ha minus på checkkontot ner till limiten. Men du skriver istället företagskredit.... har du fått ett lån, eller är det en checkräkningskredit du talar om så man kan ha minus på bankkontot?

Med vänlig hälsning Lena
Jessica2
MEDLEM

Det är en kredit där maxlimit är 100 000 kan man säga då. Men det jag undrar är vad det är? Sätter jag in pengar i företaget så blir det ju en egen insättning, eller hur? Men vad blir då detta???
Förstår ni vad jag menar?

Hälsningar Jessica

Om ditt företag har fått en checkräkningskredit, så betyder det att du har möjlighet att betala räkningar även om det inte finns pengar på kontot. Om vi säger att du har 1.000:- på ditt konto idag, men har en räkning till Skatteverket på 2.000:-, ja, då kan du betala den räkningen ändå. Betalar du ut 2.000:-  men hade 1.000:- på kontot, då har du -1.000:- på bankkontot när de fått sina pengar på Skatteverket. 

Om du har en checkräkningskredit på 100.000:-, kan du betala räkningar och löner fram till att du har just -100.000:- på bankkontot. Men det kostar en hel den ränta att låna dessa pengar, för det är ju en typ av lån egentligen. 

Ponera nu att du har betalat ut till Skatteverket så du har -1.000:- på kontot och sedan om ett par dagar betalar en kund en av dina räkningar du skickat denne. Räkningen var på 1.500:-. När dessa 1.500:- kommer in på banken, blir matematiken -1.000:- + 1.500:- = +500:-. Då har du alltså plus 500:- på kontot och "äter" inte av denna checkräkningskredit. 

När du ligger plus på kontot, kan inte banken kräva ränta av dig. Men, varje år per den första januari är de snabba att ta pengar ifrån dig; en avgift för att du har denna kredit. Hoppas de har berättat det för dig.

Om du sätter in pengar på företagets bankkonto från dig privat, hamnar pengarna på företagets bankkonto i debet och du konterar i kredit att du gjort en egen insättning.

Debet: 1930
Kredit: 2018 (enskild firma) (eller 2893 om du har ett aktiebolag)

Med vänlig hälsning Lena

det här gäller väl om du har fått krediten från samma bank du har företagskontot i? Om man får krediten från annan bank blir det väl annorlunda ? 

@Lotta_38 

Såg att jag länkat fel i mitt svar ovan, rättat det nu. I tråden Har företagskredit som "backup" finns din fråga ställd och besvarad, känns något oklart får du gärna återkomma där så tar jag en titt på det. 

Ha en fin onsdag! 
/My 

Lotta_38
MEDLEM

Jag hänger på dina funderingar här Jessica. Jag har samma problem. Tagit en företagskredit via Svea Ekonomi på 100 000 kr. Pga flytt av företag etc. Hur redovisar jag detta? 

1 För det första de 100 000 ska de in någon stans i bokföringen redan från början? Ska jag skapa ett konto för de 100 000 kr och sedan redovisa uttag från kontot när jag tar ut och sen sätter in pengar igen ? 

Nu medan jag skriver det här ser jag inte vilka konton ni uppget för det går inte att skrolla upp. 
Med vänlig hälsning, Lotta 

 

 

 

Hej! 

Fört och främst får jag be om ursäkt för så sen respons i denna tråden @Jessica2 , men jag ser att du fått ett fint svar på din fråga i tråden Har företagskredit som "backup" så jag hoppas allt är under kontroll. 🙂 

Ha en fin dag! 
/My 

Jag har inte fått svar på min fråga än..