Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Madeleine9
MEDLEM

Bokföra hyra av byggställning

Hej,

Jag försöker läsa på lite om hur jag ska bokföra hyra av byggställning. Vi äger den inte utan hyr den av ett annat företag.
Hur bokför ni detta?'

Trevlig dag

Mvh Madeleine

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Konto 5210 i visma  ( hyra arbetsmaskiner)

Tack för otroligt snabbt svar. Visste inte att det räknades som arbetsmaskiner men stort tack för svar!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tolkningsfråga, du har fått fler svar 🙂
S G___
MEDLEM

Hej!

kto 4620 Maskin- verktygs & ställningshyra.

hej 4620 finns tyvärr inte
Fd medlem
Inte tillämpbar

Annars kan syfte också påverka kontoval, rep o UH fastighet, del i kostnad för nybyggnad t ex.
Mikael
Roffakab
CHAMPION

Hej

Tycker att Sanna är på rätt spår:

5220 Hyra av inventarier och verktyg.

MVH
RoffaK

Håller med Mikael där.. Beror ju lite på varför man hyr den. Om man reparerar sin egen fastighet så är det en del av reparationskostnaden (5170), bygger man nytt (1181) och hyr man in den som ett led i försäljning av byggtjänster och dessutom tar betalt av kunden för den så tycker nog jag att 4620 är mer korrekt då det är typ en varukostnad. Kostnaden är ju en del av något annat och bör då höra dig. En ren omkostnad kan jag nog inte tycka att det är egentligen men det är ju jag det.. Lycka till!

jag har följande fråga: privat person som köpte hyreshus. vi köpte byggställning för att reparera huset/taket. betalt med swish (20,000). Hur ska jag bokföra det? finns det också avskrivningar på detta?

 

Tack på förhand!