Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

oliwia66
UTFORSKARE

Hyra ut kontor till företag

Hej 

 

Vi har kontor i vår bostad och ska ta ut 1000 kr i hyra per månad.  Hur går man till väga? 

 

MVH/Oliwia 

 

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag antar att du menar att du skall hyra ut kontoret till företaget när du säger att du skall ta ut en hyra. Om det är ett aktiebolag så är det okej att hyra ut till sitt företag ja, förutsatt att man tar ut en marknadsmässig hyra och arbetsgivaren (företaget) inte tillhandahåller ett annat arbetsställe. Tar man ut mer så förmånsbeskattas man för den delen som går över. Man bör också skriva ett hyresavtal mellan dig och företaget som anger hyran m.m. 

 

Det är dock viktigt att tänka på att eventuella köp till kontoret kan man ha avdragsförbud på moms vilket du kan läsa mer om här. I denna tråden så kan läsa lite mer information om att hyra ut till sitt företag och hur man bokför det. 

Ha det fint!

 

Josefine

Hej 

Tack för svar. Kommer inte åt tråden som du länkat till dvs hur man bokför

 

MVH/Oliwia 

Hej igen!

 

Hm okej vad konstigt, länken funkar för mig. Kanske var så att du inte var inloggad när du tryckte på den? Här är den igen i alla fall. Om den fortfarande inte funkar så kan du söka i forumet på hyr ut arbetsrum så är det den andra tråden som kommer upp. I princip så kan man säga att man bokför mot ditt vanliga utläggskonto, tex 2893 i kredit och mot 5010 i debet om du inte betalar ut något från företaget. Dock finns lite matnyttig info i den tråden som kan vara bra att titta på.

 

Ha det fint!

Josefine