Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

IB i samband med import av SIE4 från annat program

Hej

Jag har i många år använt Visma Mamut Office. Jag har nu bestämt mig för att byta till eEkonomi och har därför aktiverat ett provex av denna. Från Mamut har jag exporterat alla transaktioner för mitt bolag från 2019, och sedan importerat denna i eEkonomi (efter att ha fixat till lite med kontoplan bl.a. som behövde göras för att eEkonomi skulle acceptera filen). Jag har dock en fråga relaterat till denna process;

När jag exporterar till SIE4 från Mamut så ser jag att den första verifikationen från 2019 inte är med i filen. Denna verifikation är den ingående balansen för 2019, så det är kanske inte meningen att den ska exporteras som en verifikation? Det finns ju andra koder i filen som innehåller värden på alla balanskonton.

När jag sedan importerade SIE4-filen till eEkonomi, så hände följande: Alla belopp för ingående balans i SIE4-filen importerades korrekt till IB i eEkonomi. Men det skapades ingen verifikation för det i bokföringen. Man ser bara alla belopp under Inställningar -> IB (el. vad menyvalet heter). Sedan är alla verifikationer importerade korrekt, men eftersom exporten inte innehåll verifikat nr. 1 så blir verifikat 2 i Mamut verifikat 1 i eEkonomi, verifikat 3 blir 2 etc. 

Finns det något sätt att undvika detta el. får jag (och Skatteverket) bara acceptera detta? IB i eEkonomi hanteras kanske aldrig mha. verifikat? Även fast jag tycker detta låter konstigt och det är lite ovant för mig...

Mvh

Frank Mortensen 

1 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
UTFORSKARE

Svar: IB i samband med import av SIE4 från annat program

Mamut är nog det enda program som skapar en verifikation för IB. I alla andra program som jag har jobbat med så för man över IB från fg års UB, det är då något som bara sker i programmet och det skapas ingen verifikation. 

Det finns m a o en väldigt bra förklaring till varför det inte matchar när du tar ut en verifikationslista från ditt nya bokföringsprogram och jämför med det gamla.

Innan du överger Mamut helt och hållet så bör du se till att ha verifikationslistor och huvudböcker sparade för tidigare år (arkivering enligt bokföringslagen så normalt 7 år). Lagra det i pdf-format på ett säkert ställe 🙂 

Visa lösning i originalinlägg

1 SVAR 1
UTFORSKARE

Svar: IB i samband med import av SIE4 från annat program

Mamut är nog det enda program som skapar en verifikation för IB. I alla andra program som jag har jobbat med så för man över IB från fg års UB, det är då något som bara sker i programmet och det skapas ingen verifikation. 

Det finns m a o en väldigt bra förklaring till varför det inte matchar när du tar ut en verifikationslista från ditt nya bokföringsprogram och jämför med det gamla.

Innan du överger Mamut helt och hållet så bör du se till att ha verifikationslistor och huvudböcker sparade för tidigare år (arkivering enligt bokföringslagen så normalt 7 år). Lagra det i pdf-format på ett säkert ställe 🙂 

Visa lösning i originalinlägg