Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Icke avdragsgill moms

Hej,

tänkte bokföra ett blombud som jag har skickat till en kund. Blir det rätt att använda mig av 6071 upp till 180 kr och resterande belopp som blommorna kostade på 6070 icke avdragsgill representation. Detta innebär 2641 för momsen på 180 kr men hur gör man med resterande del av momsen som inte är avdragsgill - vilket konto använder jag då?
9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

konto 6070
Fd medlem
Inte tillämpbar

Alltså?
6071: 135 kr
2641: 45 kr (25% av 180)
6070: resterande belopp
Fd medlem
Inte tillämpbar

Japp, så gör jag, men kanske finns här någon  som tycker något annat.
Roffakab
CHAMPION

Hej

Jag hade gjort så här:

6071 Avdragsgill representation         180 kr
2641 Ingående moms                           45 kr
6072 Icke avdragsgill representation  resterande belopp

MVH
Rolf
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej, jag har läst att representationsgåvor medgavs f r om 180101 med högst 300 kr exkl moms (Skatteverkets allmänna råd) Om inte beloppet överstiger 300 kr så känns det spontant som momsen mot 2641 och kostnaden mot 6071.
Roffakab
CHAMPION

Hej

Helt rätt:

6071 Avdragsgill representation         300 kr
2641 Ingående moms                           75 kr
6072 Icke avdragsgill representation  resterande belopp (om det är något)

Tack jdgrevision
Rolf
Assistent
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Vände och vred på frågan några varv i efterhand ibland är man snabb att svara. Det kan ju ofta vara saker som ska vägas in för att det ska bli korrekt. Om du uppvaktar kund med blommor vid t ex en 50 års dag så får du inget avdrag alls. Alltså allt mot 6072. Däremot medges avdrag för representationsgåvor med 300 kr exkl moms. 
Mada__
MEDLEM

Har en fråga: När använder vi detta: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kopavarorochtjanster/representation.4.1553... ?

Varje gång kollar jag på den sidan och det betyder att vi skriver aldrig 6071, bara 6072. Eller hur?
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Mada, 

Tolkar jag dig rätt så är det avdragsrätten för representationsmåltider som lunch, middag, supé och annan förtäring som du refererar till? Isåfall stämmer det. Måltidsrepresentation är ej avdragsgill från årsskiftet 2017. 

Har jag missförstått din fråga så får du gärna återkomma. 
Ha en fin dag! 
/My