Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ideell förening ej momspliktig - eEkonomi

Hej!
Jag är ny kassör i en ideel förening som ej är momspliktig.
Utan att tänka mig för så har jag lagt moms på artiklarna 😞
Vilket jag förstår man inte skulle gjort? Artiklarna är betalning för grävning av avlopp mm
Finns det något smidig sett att korrigera detta?

Att tillägga är att jag har fakturerat ut till 17 medlemmar

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du får nog lov att kreditera fakturorna och göra nya utan moms.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej då var de som jag trodde 😞

Din beskrivning gör mig lite tveksam. Varför skulle ni som förening vara undantagna för moms. Gräv jobb är alltid momspliktigt. Vad finns för syfte med föreningen. Blir lite tveksam. Kontrollera med skatteverket eller annan sakkunnig innan du krediterar fakturor.

Är inte någon skattepolis. Men jag höjer på ögonbrynen lite ändå. 

Tomas Tobiasson
Angamato Ekonomikonsult AB
Tel 0770-33 99 25 
Fd medlem
Inte tillämpbar

En ideell förening som inte får dra av ingående moms ska väl heller inte lägga på moms på de varor/produkter de säljer. Åtminstone har jag fått lära mig det.

En ideell förening kan vara momsskyldig och kan också få dra ingående moms. Det är inte val av verksamhetsform som styr, utan mer typ av verksamhet. Den del som drivs med vinstsyfte ska också beskattas.
Tomas Tobiasson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Floren,

Jag blir också – i likhet med Tomas ovan – lite tveksam.

Men jag fattade det så att ni som "icke momspliktig ideell förening" fått ett grävningsarbete utfört av ett ”momspliktigt grävningsföretag”. Nu har ni fått en faktura – inkluderande moms – som föreningen till fullo skall betala. Och det är DENNA totalkostnad som du sedan skall fördela ut till föreningsmedlemmarna med hjälp av dina 17 fakturor – om jag förstått det rätt?

OM det är så kan du inte lägga på moms en gång till – för då blir det moms på moms – och det är inte tillåtet. Dessutom drabbas era medlemmar av dubbel moms – medan extramomsen du lagt på stannar i föreningen – och det var väl inte tanken.  Så det måste väl bli som signaturen ”burbage” skriver ovan och i linje med det – kreditfakturor och nya fakturor utan moms - om du vill ha ordning i din redovisning. Annars hade det kanske räckt med ett meddelande ut till medlemmarna att "skippa att betala momsen". Men då sitter du i ett bokföringsproblem - som dock kanske är lösbart genom att hantera kreditfakturorna och nya fakturor utan moms "internt i bokföringen". 

Mvh Roffe