Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gustin
MEDLEM

Import som privatperson till företag

Hej!

 

Jag som privatperson har importerat varor till mitt företag, och det har skett genom FedEx. Jag själv står som köpare/importör på själva varuinköpet och tullfakturan från FedEx, men företaget har betalat för båda två. Jag är osäker på hur jag ska bokföra FedEx-fakturan då företaget inte står som importör och därmed inte har betalat någon importmoms. Det är ju jag som privatperson som har betalat importmomsen, så ska den då bokföras på 2641?

 

Jag antar att jag bokför fakturan för inköpet från leverantören på följande sätt:

1930 ingen momskod           kredit 5102,99:-

4000 ingen momskod           debet 5102,99:-

 

Men hur jag bokför fakturan från FedEx skulle jag behöva lite hjälp med - se bild nedan.

FedEx - Import 2021-03-22.jpg

 

Tacksam för hjälp i detta ärende!

 

Med vänlig hälsning,

Gustin

 

 

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Innan jag kan svara på detta så får du gärna återkomma om du har en enskild firma eller ett aktiebolag? Om man har ett aktiebolag och fakturan är utställd i ditt namn som privatperson så är det egentligen inte okej enligt lagen att ta kostnaden på företaget om man inte kan påvisa på något sätt att kostnaden tillhör företaget. Det finns vissa rättsfall där man ändå kan ta kostnaden på företaget via bevisning men generellt sätt så är kravet att fakturan måste vara utställt i företagets namn. 

 

Det bästa i sådana situationer är att man frågar leverantören om en ny faktura för inköpet. Gällande Fedex faktura så blir då importmomsen i sådana fall en kostnad då man inte har rätt att dra av felaktigt debiterad moms eller likande, men samma princip gäller även där. Dvs att fakturan är utställd till dig som privatperson och behöver i sådana fall kunna bevisas att det egentligen är företagets.

 

Så återkom gärna vad du har för bolagsform så kan jag se om vi kan ge dig ett bokföringsförslag till dig. 

Ha det fint!

 

Josefine

Tack för svar.

 

Jag har ett aktiebolag! Ojdå jag förstår! Denna fakturan gäller för importen av ett produktprov som köptes in, och eftersom det är företaget som har betalat för både leverantörsfakturan och tullfakturan från FedEx så behöver jag ju bokföra det. 

 

Ska jag då höra av mig till FedEx och be dom skicka en faktura där de endast byter namn på importören? Om det är företaget som står som importör har jag då rätt att dra av importmomsen?

 

Tack Josefine, du är räddaren i nöden.

Hej igen!

 

Okej tack. Du behöver både kontakta FedEx samt de du köpte varorna från och höra om de kan skicka en kredit och ny faktura med ditt bolags uppgifter. Då ber du dem att ändra vem fakturan går till, du kommer nog inte kunna ändra vem som importerade skulle jag tro, men har tyvärr dålig koll på FedExs arbetssätt. 

 

Om du inte kan det så får jag nästan be dig kontakta en konsult som du kan komma fram till om det går att ta detta på företaget ändå som kostnad eller om man får bokföra det som ett eget utlägg eller liknande för att sedan betala in dessa pengar till företaget för att täcka utlägget. 

Om du kan ändra så kommer det antagligen ändå inte gå så enkelt att få tillbaka den debiterade importmomsen, vilket betyder att du kommer bokföra importmomsen som en kostnad oavsett då man inte har någon rätt att dra felaktig debiterad moms. Tex så funkar 6991 kontot för detta. 

 

Återkom när du fått svar om att ändra fakturorna så får vi se hur du lättast hanterar bokföringen. 

Ha en fin dag. 

Josefine

Gustin
MEDLEM

Hej!

 

Jag har nu pratat med företaget som jag köpte varorna ifrån och de kunde inte ändra uppgifterna tyvärr. Jag har fem fakturor från det företaget där mitt aktiebolag ej står som köpare vilket jag då förstår blir lite problematiskt. Två fakturor från FedEx som importerat två av köpen.

 

Är det kanske bäst att ta detta till en konsult direkt innan jag kontaktar FedEx då?

 

Med vänlig hälsning,

Gustin

 

 

Hej igen!

 

Hm okej det var dumt ja, men inte så förvånande då företag inte alltid vill ändra. Jag skulle säga att det kan vara bra att kontakta en konsult ja som kan rådgiva dig kring detta. Om man kan bevisa/ argumentera för att dessa fakturor som gått till dig som privatperson faktiskt gäller företaget så skall du ändå kunna hantera detta i ditt aktiebolag självklart, men i och med att blir lite mer komplicerat så är det bästa för dig att prata med en konsult så att du får mer råd hur du skall tänka. Som sagt, det finns ju vissa undantag som köp av privatpersonen utan tvivel går till företaget och kan ändå tas på företaget trots att fakturan är utställd till en privatperson men om man skall hårdra det så måste fakturan vara utställt till företaget för att få ta det på företaget. Du verkar ha köpt varor som sedan säljs inom företaget, så det borde kunna göra det enklare för dig att ta detta på företaget men tyvärr svårt för mig att ge råd kring.

 

Ha det fint. och lycka till! Hör av dig om du behöver hjälp hur du skall bokföra det efter hjälpen från konsulten. 

Josefine