Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Re: Influensavaccin - en avdragsgill kostnad?

Saxat ur SKVs material:

Företagshälsovård

Företag som säljer företagshälsovård har ofta både momspliktig och momsfri verksamhet. Momsfri sjukvård kan t.ex. vara hälsoundersökningar och vaccinationer.
NY MEDLEM

Exakt. Du har rätt! Jag är någorlunda insatt i ekonomisk teori.... men inte alls språket som används vid bokföring... 🙂 Nu väntar jag bara på skatteverkets svar...
NY MEDLEM

Men nu när jag läser igen och blir osäker... Menar du då att man alltså inte kan ta upp den momsen som ingående moms som man betalt för vaccinationen?
Hoppas jag inte snurrar till det... Pinsamt!

Det är nog inte någon moms på vaccinationer - så frågan är ointressant. Så tolkar jag det 🙂
NY MEDLEM

Precis,

Det kommer inte finnas någon moms på kvittot för vaccinationer är inte momsbelagda :-).

//Tina

NY MEDLEM

Här är något som är fel. På kvittot är moms specat....men däremot inte angivet vad köpet gäller....

Hej Karin, kontakta dom du fått kvittot av, någon klippte ur information om just vaccinationer från SKV. Kan ju vara så att den som utfört vaccinationen gjort fel.
NY MEDLEM

Kan också vara så att det på kortbetalningskvittot står angivet moms. Däremot kan det på det riktiga "kassakvittot" stå att det är momsfritt....

Annars är det mycket möjligt att det blivit fel i deras system och att de råkat lägga moms på vaccinationen.....
NY MEDLEM

Jag har hittat skatteverkets broschyr som du hänvisar till https://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800093715/1359707509977/58301.pdf
NY MEDLEM

Haha. Nu har jag i alla fall lärt mig vad "inte momspliktig" betyder 🙂

TACK