Hej.
Jag sitter som ny ekonomiansvarig för vår studentförening och vi har i år bytt från Administration 500 till Visma Eekonomi.
Förra styrelsen satta varje enskilt kvitto på en "kvittolapp" och fyllde i datum, namn, kontering debit/kredit etc.
Är detta verkligen nödvändigt. Eller räcker det att jag scannar in i Visma scanner och häftar fast kvittona i datumordning och sätter in i pärm.
Mvh.
Hej Totte – grattis till ditt nya uppdrag som ekonomiansvarig!
Jag tolkar det som att din fråga gäller vilken information som behöver anges i samband med att någon lämnat in ett kvitto över ett utlägg till er förening (som föreningen då ska ersätta) och vilken information som då krävs.
Nedan hittar du vad jag har kunnat finna om detta. Jag också inkluderat hur vi gör i min studentförening gällande utlägg, ut i fall att detta kan vara till hjälp även för er.
Förbered dig på ett lååångt svar 🙂
Lycka till!
Innehållet i verifikationer för bokföringens skull
Ett kvitto över ett utlägg är att klassas som en verifikation (d.v.s ett beviset för att en affärshändelse ägt rum). Gällande vad en verifikation ska innehålla så anges detta i Bokföringsnämndens vägledning till Bokföringsnämndens allmänna råd om bokföring (BFNAR 2013:2) på s. 48–49:
Det finns inget generellt krav att förse verifikationerna i sig med en kontering – t.ex. genom att stämpla med en konteringsstämpel och ange de konton som berörs och debet- och kredit-belopp. Om kopplingen mellan verifikationen och bokföringsposten ändå kan säkerställas är det tillräckligt att konteringen framgår av själva bokföringsposten. Se s. 52–53 i Bokföringsnämndens vägledning till Bokföringsnämndens allmänna råd om bokföring (BFNAR 2013:2).
Så länge du uppfyller dessa krav gällande mottagna utläggskvitton borde allt vara OK rent bokföringsmässigt. (Sen finns ytterligare regler för vad fullständiga och förenklade fakturor, kontantfakturor och kassakvitton ska innehålla, men de reglerna gäller den som utfärdar dessa).
Kompletterande information som underlättar för föreningen på annat sätt
Dock kan det finnas anledningar till att inkludera ytterligare information än den som angavs ovan. T.ex. kan Skatteverket behöva viss kompletterande information för att godkänna vissa avdrag (t.ex. uppgifter om närvarande och syfte i samband representation). Det kan därmed vara lämpligt att också detta framgår av verifikationen. Du kan läsa mer om detta i Skatteverkets rättsliga vägledning.
I samband med utlägg kan det underlätta för den egna administrationen att ytterligare uppgifter anges t.ex. på en blankett på vilket kvittot kan fästas, såsom vem som gjort utlägget, dennes bankuppgifter och när ersättningen betalades ut.
Rutinen i min studentförening
Också i min studentförening använder vi en "kvittolapp" eller en blankett för utlägg där kvittot fästs på (se bild nedan) och som samlar all information som behövs. På blanketten ska följande anges:
Endast ett kvitto får fästas per sida för att göra det mer överblickbart. Vi tejpar fast kvittona för att kunna möjliggöra skanning i dokumentmatare och för att spara plats (häftklamrar bygger lätt) – dock får ingen kvittotext tejpas över eftersom texten då riskar att försvinna! Långa kvitton viks och tejpas så att de lätt kan vecklas ut igen.
Är kvittot digital så kan man skicka det tillsammans med uppgifterna ovan i ett mejl.
Huvudprincipen är att föreningen ska ta emot utläggskvittot i den form som ”utläggaren” mottog det i (jfr BFN:s brevsvar från 2017-03-20.)
Den som gjort utlägget uppmanas också att själv ta en kopia på kvittot, ut i fall att det skulle gå förlorat och man kan behöva kontakta affären för att få en kopia.
I studentförening är rutinen sedan följande för hanteringen av fysiska kvitton:
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.