Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AxelGreen
MEDLEM

Inkomst Privatkonto till Affärskonto AB

Hej! Jag får pengar från mitt ”Individual Google Adsense” konto, och jag kan tyvärr inte ändra detta till ett ”Business Google Adsense” konto. Jag är då startat ett AB och min fråga är om jag kan få in min inkomst som vanligt av Google Adsense och sedan lägga över pengarna till mitt Aktiebolags affärskonto av skattemässiga skäl?

För exempel:

Jag tjänar 100.000kr som kommer till mitt privata 

Kan jag sätta in 50.000 på mitt AB’s företagskonto och sätta då en lön till mig själv på 50.000?

eller är detta något Skatteverket inte gillar alls? 

Hoppas min fråga är relativt tydlig annars kom gärna med frågor som jag kan svara på!

5 SVAR 5
Joachim E
MODERATOR

Hej

Ta emot företagets pengar på ett privat konto är inte tillåtet när man driver ett aktiebolag.

Så jag hade rekommenderat att du kollar upp detta med skatteverket.

Bokföringsmässigt går det att lösa så länge du bokför upp hela summan på 100 000 som en intäkt och sedan lönen på 50 000 med korrekt personalskatt och arbetsgivaravgift.

Om det inte går att ändra så borde du skaffa ett nytt Google adsense konto för företagets räkning 

/Joachim 

Tack för svaret!

Jag kan tyvärr inte skaffa ett nytt Adsense konto för då måste jag avsluta det kontot jag redan har och sedan gå igenom hela processen för att skapa ett nytt, då man inte kan ha fler än 1 Adsense konto och man kan inte bara byta från individual till business. Detta innebär att jag kommer inte få nån inkomst ända tills det faktiskt har godkänts. 

Så om jag får fråga, hur hade du gått till väga? Startade ett AB var för att det var bäst skattemässigt samt med att ta ut bonusen vid slutet av året. Men det kan jag ju då inte göra om jag inte kan få in pengarna till mitt företagskonto

Hej

Jag hade rekommenderat att du först vänder dig till skatteverket och förklarar läget för dem och hör vad de säger.

Går det inte ens att byta konto för utbetalning?

/Joachim

Jo jag kan ändra vilket bankkonto pengarna ska komma in på. Problemet där är att jag har ju skatteuppgifter på form W-8BEN vilket är för individuella personer, och inte W-8BEN-E vilket är för företag. Så om jag ändrar att pengarna kommer till mitt företagskonto, så betalas ju pengarna till ett förtaget, inte en person, vilket då är fel skattemässigt gentemot formuläret och hur jag har skrivit in skatteuppgifter till USA. Kan alltså inte ändra det formuläret utan att ändra Adsense konto, vilket är väldigt svårt att göra och kan bli mycket fel i den processen.

Hoppas du hände med på min förklaring, detta är väldigt kluddigt 🙂

Hej

Jag har dessvärre ingen lösning åt dig. Börja som jag skrivit förut att kontakta skatteverket och hör vad de säger.

/Joachim