Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av cykel för företag och privat bruk

Jag har köpt en cykel som jag kommer att använda både för privat och företagsbruk, uppskattningsvis 50/50 till vardera. Om cykeln kostar 4000 kr inkl. moms, kan jag då halvera summan och skriva 2000 kr som en kostnad på företaget och sen dra av momsen på de 2000 kronorna?
Följdfråga: Hur kan jag skriva ett underlag för detta? Kan jag skriva på ett vitt papper "Cykeln kommer att användas lika mycket för privat bruk som för företagsbruk" typ?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jesper!

Tack för din fråga och jag gillar din uppriktighet, att cykeln både används i rörelsen och privat. Jag får svara utifrån hur jag tror att Skatteverket skulle svara på samma fråga efter gällande lagar och regler. Först och främst beror det på vilken typ av rörelse du bedriver. Du får ha kostnader för; ”intäkternas förvärvande” som det heter. Om du t.ex. cyklar ut med reklam till hushållen i din rörelse så finns det ett direkt samband mellan cykeln och att du förvärvar intäkter, då kan jag inte se att det finns något hinder med att bokföra cykeln i rörelsen och lyfta den ingående momsen.

Om du t.ex. använder cykeln för att cykla till brevlådan med företagets post och sedan för att cykla till arbetsplatsen tror jag inte räcker för att bokföra den i rörelsen. Eftersom det inte finns något direkt samband med ”intäkternas förvärvande”. Det är nog mer antingen eller som gäller. Antingen finns det ett samband i rörelsen och du bokför hela inköpet i rörelsen eller gör det inte det och då får du bekosta köpet privat.

Om du använder cykeln för resor till och från arbetet får du fylla i ytterligare 250 kr i rutan i deklarationen för resor till och från arbetet. Nu är det dessvärre så att man inte får något avdrag om inte beloppet överstiger 10 000 kr. För att komma över 10 000 kr måste du ha kört bil till och från arbetet eller köpt resor från kollektivtrafiken för att få något avdrag.

När företaget betalar för olika saker som man använder privat brukar man bli förmånsbeskattad för dessa förmåner. Som t.ex. bilförmån, drivmedelsförmån, bostadsförmån, kostförmån för att nämna några. Det går att ta upp en förmån även för en cykel, men det torde vara en av de mer sällsynt redovisade förmånerna.

Så här ser det ut för tillfället men eftersom miljömedvetenhet ligger i tiden får vi se om riksdag och regering gör det mer förmånligt för företagare och privatpersoner att cykla på sikt.

Hälsningar
Pär