Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av tjänst från EU-land

Hej!

Jag har köpt en supporttjänst från ett företag på Irland. Enligt skatteverket ska detta redovisas i ruta 21 i deklarationen. Det jag undrar är vilket konto jag ska redovisa det här inköpet på i bokföringen? Kan inte hitta något konto som heter "Inköp av tjänst från EU-land" (som Skatteverket påstår ska finnas och användas till detta).

Hoppas ni kan hjälpa mig med det här!
Vänliga hälsningar

Mia Magnusspn
25 SVAR 25
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej Mia!

Jag har tagit vidare till utvecklingsavdelningen att de ska lägga upp ett konto för just inköp av tjänst inom EU.

Enligt www.bas.se kan du använda dig av konto 4535 Inköp av tjänster från annat EU-land 25% om det är 25% det gäller.

Kontot skapar du under Inställningar - Kontoplan via knappen Nytt konto. Fyll i Kontonummer och Namn och välj Momskod 21 25%.

Gäller tjänsten 12 eller 6% moms väljer du den momsrapportkoden och kan använda konto 4536 eller 4537 istället.

Återkom gärna om du har fler funderingar!
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

3 år sen, vad har hänt, finns fortfarande inget inköp av tjänst inom EU vad jag kan hitta ?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Anna!

Tusen tack för hjälpen! Det som komplicerar saken ytterligare är att jag köpt tjänsten "själv", med pengar från mitt privatkonto och inte från företagets konto. Jag ska alltså bokföra inköpet med hjälp av en manuell verifikation.

Så här långt har jag kommit:

DEBET:
Konto 4535, Inköp av tjänster från annat EU-land (själva kostnaden)
Konto 2614, Beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet (den beräknade momsen)

Enligt Skatteverket måste jag också bokföra ingående moms:
Konto 2645, Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet? Det jag undrar är om det här ska in på debet eller kredit? Totalt förvirrad!

Hoppas du kan hjälpa mig med det här!
Vänliga hälsningar,

Mia
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

2614 lägger du i kredit och 2645 lägger du i debet.

Sen lägger du konto för egen insättning i kredit. Konto 2018 om du har ett aktiebolag.
/Anna
Anna Svensson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Anna!

Tack så hjärtligt! Ytterligare en fråga: Kan jag inte använda konto 2018 om jag har enskild firma? Har gjort det hittills...:-S

Hälsningar
Mia
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Absolut kan du det!

/Anna
Anna Svensson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Anna!

Återvänder till den här tråden eftersom jag inte är helt säker på att jag gjort rätt... I det här fallet handlar det om ett program som jag "prenumererar" på och betalar för varje månad. Företaget som säljer programmet finns på Irland och summan som dras från mitt privata konto (alltså inte mitt företagskonto) varje månad är ungefär 111 sek. Det jag har gjort tidigare är att beräkna moms (25 %) på den summan, och bokföra alltihop så här:

4535 (Inköp av tjänster från annat EU-land) 111 kr (i debet)
2645 (Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet) 27,75 kr (i debet)
2614 (Beräknad utgående moms på tjänsteförvärv) 27,75 kr (i kredit)
2018 (Övriga egna insättningar) 111 kr (i kredit)

Är det här korrekt?
Hoppas du kan hjälpa mig!

Mvh
Mia

Hej Mia!

Det är helt korrekt!

🙂
Anna Svensson

Denna uträkning/kontering önskar jag få automatiskt, samma som på kontot "inköp varor från annat EU-land"
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Nu undrar jag hur gör jag när det gäller 19% moms på tjänster köpt från utlandet (inom EU)? Hur hittar jag baskontoplan koden för detta?
Tacksam för svar!!

Hej!
Du kan läsa hur du hanterar inköp där leverantörer har lagt på utländsk moms på inköp som borde vara momsfria i den här tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/4uagahcxbrhsa
/Anna
Anna Svensson
Adde12
UTFORSKARE

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra ett köp av en digital bild (nedladdningsbar) från Danmark - eEkonomi.

Hej!

Har aktiebolag.
Köpte en bild, digital nedladdningsbar, från colourbox.com som jag skall använda i ett PR-blad som skall skrivas ut (tryckas).

Betalade med företagets kreditkort.

Vet med mig att jag skall bokföra en "fiktiv moms" på 25% då det är ett köp inom EU.
På kvittot/fakturan framgår beloppet om 84,50 SEK.

Jag är dock mycket osäker på vilket konto jag skall bokföra detta på?
Det kan väl inte klassas som en "tjänst" med tanke på att jag har en fil på min dator?
Men jag får i min tur inte sälja det vidare.

Mycket tacksam för omgående svar!

~Andreas

ps. När jag gör köp med företagets kreditkort, bokför jag denna skuld mot konto 2499 - andra övriga kortfristiga skulder för att sedan motboka (kvitta) det belopp som gäller på leverantörsfakturan från kreditkortsbolaget (VISA) och sedan matcha i sedvanliga ordning när betalningen är gjord av fakturan. ds.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Har läst genom detta och har lite frågor:

Jag har inte det i balans om jag göra så:

Vad gör jag för fel??

Mvh

Du har angett att det gått ut 86.- ur kassan, ifall du tagit ut ur kassan så är ju inte konto 2018 aktuell.

Har du betalt 86 eller 64 kr?

Har du betalt utländsk VAT?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Engelsk talande så har lite svårt ibland att förklara i svenska. Men försöka ändå.

Jag har betalat ett företag i ett icke eu land för tjänster. Domain hosting.

Jag betalade från min personligt konto.

Betalade 86 med moms.

Pratade med skatteverket som sa att:
Köpet ska visas på ruta 22
Utgående momsen på ruta 30
Ingående momsen på ruta 48

Då ska det vara nol att jag betalar i moms eller att jag får tillbaka i detta fall.

Har inga problem med själva deklaration. Men kontering tycker jag är svårt.

Mvh

Har du betalt "utländsk" VAT så skall du inte göra någon redovisning av fiktiv moms

konto belopp

19XX -86.- (om du tagit ut pengarna från firmans konto, annars 2018)

6200 +86.- (kontoförslag om det är för din egen verksamhet)

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej.
Jag har fastnat när jag ska bokföra min inköp av Dropbox-Bussiness. En tjänst som jag köper för att använda en avancerad variant av Dropbox.

Fakturan kommer från Irland och är därför inköp från annat EU-land. Hur får jag fram rätt moms, och hur bokför jag detta?

Fakturan är på: 79.20 EUR
VAT: 19.80 EUR.
Totalt: 99.00 EUR.

Detta är betalt med Paypal och paypal har gjort om 99 EUR till: 970,91 SEK. (1 SEK = 0,101966 EUR).

Tacksam för svar.

Har dom angivit ett svenskt momsnummer? Om inte så får du ta allt som kostnad

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag har en liten fundering!

Jag har lagt in en betalning i kassa och bankhändelse på 590,61 kronor. Detta är för utlägg en delägare gjort för en faktura som låg på 590,61 kronor inklusive moms. Momsen är från ett företag med momsreg i EU, och den ligger på 118,12 kronor. Fakturan är med andra ord 472,49 + 118,12.
Jag har betalat ut 590,61 kronor, så detta är automatiskt låst:

1930: 590,61 Kredit

Så oavsett hur jag gör blir det fel med den inlagda momsen! Bokar jag:

1930 Företagskonto: 590,61 Kredit
2021 Skuld till delägare: 590,61 Debet
2645 Beräknad ingående moms: 118,12 Debet
2614 Utgående moms: 118,12 Kredit

Blir totalbeloppet för mycket, 748,11 kronor, och dessutom behöver 590,61 kronor stämmas av. Gör man istället såhär:

1930 Företagskonto: 590,61 Kredit
2021 Skuld till delägare: 472,49 Debet
2645 Beräknad ingående moms: 118,12 Debet
2614 Utgående moms: 118,12 Kredit

Blir det en differens på 118,12 och dessutom behöver fortfarande 590,61 kronor stämmas av. En lösning är att strunta i att boka momsen helt, men då går inte det att redovisa den fiktiva momsen, och jag har förstått det som att man ska göra det.

Så min fråga är:

Exakt hur ska konteringen se ut i mitt fall, där 590,61 kronor på 1930 är låst? Tacksam för snabbt svar!