Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

awwd__
UTFORSKARE

Inköp av varor från Norge

Har köpt in varor från Norge och försöker nu få vägledning kring bokföringen i eEkonomi.

Hittade följande info här på forumet;
--------------------------------------------------------
"Inköp av varor utanför EU - import:
Inköpet bokförs i två steg:
Själva fakturan från leverantören:
1930/2440 ingen momskod  kredit 10 000:-
4000 ingen momskod           debet 10 000:-

Tullfakturan utan extra avgifter:
4545 momskod 50 (25%)     debet 10 000:- (beskattningsunderlaget)
4549 ingen momskod           kredit 10 000:-
2615 momskod 60 (25%)     kredit   2 500:-
2645 momskod 48                debet  2 500:-

Inköp av tjänster utanför EU (enligt huvudregeln):
1930/2440 ingen momskod   kredit 10 000:-
4531 momskod 22 (25%)      debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%)      kredit   2 500:-
2645 momskod 48                 debet   2 500:-
-------------------------------------------------------------

Följande frågor infinner sig;
- När gäller alternativ 1 (två steg) och när gäller alternativ 2 (huvudregeln)? Har letat på Skatteverket utan framgång

- "Bokförs i två steg"? Först registrera själva fakturan från leverantören som leverantörsfaktura och matcha mot utbetalningen, det förstår jag.
Men steg 2? Ska tullfakturan registreras som en leverantörsfaktura från Tullverket? Och vad ska den matchas mot? Eller ska bägge steg registreras på "samma" leverantörsfaktura? (Alla 6 olika "kontoraderna""?

/awwd
4 SVAR 4
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

1. Det beror på om det gäller import av tjänster eller varor, det ser du på rubrikerna ovan. Vid import av varor så bokför man i två steg, en gång för själva fakturan från leverantören samt en gång när man får tullfakturan. Vid import av tjänster så bokför man enligt den andra rubriken, då bokför man alltså bara en gång eftersom du då inte får något tullfaktura. 

2. Det går att göra det på samma leverantörsfaktura men vanligtvis har man inte fått tullfakturan när man får fakturan från leverantören. Man kan då först bokföra fakturan från leverantören för att sedan bokföra tullfakturan som en manuell verifikation.

Ha det fint!

Moa

Hej!

 

Jag har en följdfråga. När jag beställde en vara från Norge på nätet så stod avsändaren för tullavgifter (på kvittot står det "including import taxes and duties"). Jag fick sedan ge en fullmakt till speditören att tullklarera försändelsen. Därmed har jag inte fått någon tullfaktura. Hur gör jag då med andra steget i bokföringen vid inköp av varor utanför EU?

 

Omvänd skatteskyldighet gäller eftersom jag uppgav mitt VAT-nummer så jag behöver få till bokföringen på konto 2645/2615.

 

Hälsningar,

Emilie

 

awwd__
UTFORSKARE

Fascinerande att man kan missa det mest uppenbara... Det står ju varor resp. tjänster...

Hur som helst, tack för ett uttömmande svar.

/awwd

Hej Emilie!

 

Tack för din fråga. Hm okej. Det blir lite klurigt för å ena sidan så låter det som att företaget hanterade det då det stod "including import taxes and duties" men då kan jag inte förstå varför det hanterades så om du angav ditt VATnummer för då borde det bli hanterat av dig. Dock är det inte alltid garanterat att det blir hanterat rätt även om man anger sitt VATnummer, vet att vissa speditörer blir de som deklarerar allt oavsett, och därmed blir allt en kostnad för en.

 

 Jag skulle nästan rekommendera dig att höra med Skatteverket om man fortfarande redovisar detta som en import mellan två företag och därmed beräknar fiktiv moms eller om det skall hanteras som utanför det systemet då någon annan hanterade deklarationen. Spontant i och med att speditören hanterade tulldeklarationen så låter det som att det redan är deklarerat och därmed är hela den kostnaden bara en kostnad, utan att redovisas till Skatteverket som import, men som sagt svårt att avgöra baserat på detta. 

 

Om du nu skall deklarera det till Skatteverket så behöver du ta reda på varans monetära värde, vilket du bör kunna få tag på från speditören i sådana fall. Det är det beloppet du skall beräkna den fiktiva momsen på, och bokföra som precis som i tråden, dvs så här:

 

Tullfakturan utan extra avgifter:
4545 momskod 50 (25%)     debet 10 000:- (beskattningsunderlaget)
4549 ingen momskod           kredit 10 000:-
2615 momskod 60 (25%)     kredit   2 500:-
2645 momskod 48                debet  2 500:-

 

Om du fått extra avgifter från speditören så blir det som ovan, fast man lägger till 1930 i kredit med det du betalat och mot debet lämpligt kostnadskonto för tullhanteringen. Detta är förutsatt att du nu skall redovisa till Skatteverket.

 

Ha det fint!

/ Josefine