Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Inköp av varor och tjänster från utlandet (aktiebolag och fakturametoden)

Hej,

När jag köper tjänster från utlandet så bokför man själva köpet på 4531 - Inköp av tjänster från ett land utanför EU, 25 % moms.

Men jag vill att de ska bokföras på rätt konto tex 
Programvaror på 5420
IT-tjänster på 6230

Hur ska man bokföra detta? Har bankkoppling och då bokförs ju utbetalning från 1930 och så blir motkontot 2440 leverantörsskulder.

Mvh,
R&K
3 SVAR 3
sivlai
MEDLEM

Du får lägga in samma kod som du har på konto 4531 så att det hamnar rätt på mervärdesskattedeklarationen. Men jag skulle ändå råda dig till att använda ett specifikt konto på dessa programvaror, t ex 5425 och 6235. Du kan ju kalla dem programvaror, inköp EU och IT-tjänster, inköp EU så att du kan skilja på dem. Annars hamnar ju även de svenska inköpen på dessa rader på deklarationen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, menar du att jag kan byta ut 4531 mot ex 5425 så länge den är kopplad till rätt momskod?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej R & K!
Nu är jag inte helt säker på om jag förstått din frågeställning rätt, men precis som du säger så bokas ju 2440 mot 1930 när du gör betalningen av fakturan. Inköpskonto eller kostnadskonto väljer du när du skapar din leverantörsfaktura. Så när du skapar fakturan behöver du alltså välja det inköps- eller kostnadskonto som stämmer med ditt inköp. 

Det som är viktigt är att du har rätt momskod på kontot så det hamnar i rätt ruta på momsredovisningen. Om du går in på inställningar - kontoplan så kan du kopiera det konto du vill använda och lägga till en momskod. Det är detta Laila menar ovan. Momskoden styr vilken ruta det sedan hamnar i på momsredovisningen. Kontot använder du sedan när du skapar din leverantörsfaktura. 

En lite mer utförlig förklaring hitta du här. Där kan du se vilka konton som används vanligtvis men också vilka momskoder som används.

Hoppas detta kan hjälpa dig!
Ha det gott!
/Sanna