Hej R & K!
Nu är jag inte helt säker på om jag förstått din frågeställning rätt, men precis som du säger så bokas ju 2440 mot 1930 när du gör betalningen av fakturan. Inköpskonto eller kostnadskonto väljer du när du skapar din leverantörsfaktura. Så när du skapar fakturan behöver du alltså välja det inköps- eller kostnadskonto som stämmer med ditt inköp.
Det som är viktigt är att du har rätt momskod på kontot så det hamnar i rätt ruta på momsredovisningen. Om du går in på inställningar - kontoplan så kan du kopiera det konto du vill använda och lägga till en momskod. Det är detta Laila menar ovan. Momskoden styr vilken ruta det sedan hamnar i på momsredovisningen. Kontot använder du sedan när du skapar din leverantörsfaktura.
En lite mer utförlig förklaring hitta du
här. Där kan du se vilka konton som används vanligtvis men också vilka momskoder som används.
Hoppas detta kan hjälpa dig!
Ha det gott!
/Sanna