Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

Inköp från förening för vidare försäljning

Hej,

 

funderar på att köpa in begagnade produkter från en ideell förening för att sedan sälja vidare till ett annat företag.

Den ideella föreningen är inte registrerad för moms.

Låt oss anta att vi kommer överens om att produkterna värderas till 7000 SEK.

Hur bokför jag detta i mitt aktiebolag?

Vid försäljning utgår jag från att det enbart är att skapa en vanliga faktura i Visma eEkonomi.

 

Stort tack på förhand!

 

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

Om du köper in begagnade varor från någon som inte är momsregistrerad så blir hela beloppet en inköpskostnad. När du sedan säljer så bör det bli VMB (Vinstmarginalsbeskattning). Det innebär att du inte redovisar någon moms på fakturan. Istället ska du redovisa moms på din vinstmarginal vilket innebär att 20 % av vinsten är moms och 80 % är det du har kvar.

Tror att Visma har bra förklaringar på hur detta ska hanteras i deras system så att momsrapport mm blir rätt. Också bra att läsa i Skatteverkets momsinformation.

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Tack för ditt kanonsvar @CarinaEsp, så fint att du hjälper till i vårt forum! 🙂 

@ Andreas47 Vi har ingen färdig hantering för detta i Visma eEkonomi i dagsläget. Det finns däremot ett önskemål som vi utvärderar kring det just nu i tråden Faktura samt kontantfaktura VMB - eEkonomi, den kan du följa för se vad som händer framåt men också för att få tips och råd om hur andra har hanterat det under tiden. 


/My