Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

BRICE_
NY MEDLEM

Inköp inom EU

Ett företag handlar av ett företag inom EU. Företaget står på fakturan, men det framgår ej ett VAT nummer på fakturan till företaget. Varav detta företag tagit ut moms på sin faktura. 

I detta läget, har företaget rätt att dra momsen på denna fakturan, alltså att man hanterar den som en svensk faktura och bokar momsen mot 2641? Eller är momsunderlaget i detta läge felaktigt så man ska lägga det som ett rent inköp både inköpet och momsen? 

6 SVAR 6
CarinaEsp
CHAMPION

Hej,

Du har inte rätt att göra avdrag för momsen eftersom det är en felaktigt debiterad moms.

Hela beloppet på fakturan inkl moms blir en kostnad som inköp från annat EU-land, du ska beräkna ingående och utgående moms på fakturans bruttobelopp.

Alternativet är att kontakta leverantören och be om en ny faktura utan moms där VAT-nr framgår.

//Carina

Toppen, tack! 

Om jag inte får en ny faktura ska jag göra ingående och utgående gällande denna då köpet inom EU blivit fel? 

Tänker att säljaren kommer inte lämna en periodisk sammanställning på sin försäljning och om jag få lägger detta som inköp inom EU så borde väl den avstämningen bli fel? 

Hej,

Stämmer att det inte blir någon matchning mot säljarens redovisning, men om du får en granskning av Skatteverket och inte har redovisat in- och utgående moms på köpet så finns risk för skattetillägg för dig.

//Carina

Håller nog absolut med om att Skatteverket skulle ha synpunkter på den uteblivna redovisningen men skattetillägg,... nja.. det bör ju isf beräknas på 0 som är summan av in- och utgående moms...

Jag håller med dig att det borde bli noll i det här fallet, under förutsättning att man inte har bokat upp någon ingående moms på köpet man gjort för då blir det nog skattetillägg på den felaktigt debiterade momsen som man dragit av.

Det är ju en förutsättning att man inte lyfter den momsen... för då blir det helt fel...