Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Peter0
NY MEDLEM

Re: stårckRe: Inköp med egna pengar utanför EU

Order Details-page1.jpeg

Order Details-page2.jpeg

Invoice #40441797-page1.jpeg

40441797.jpeg

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för underlagen. Vad jag kan se från fakturorna du skickat mig så verkar inte speditören hantera någon importmoms m.m utan enbart själva frakten, så jag skulle säga att du bör hantera detta som en import som du deklarerar till Skatteverket eftersom du verkar ha angett ditt VATnummer.. Du kan alltid som sagt ringa och dubbelkolla tex Skatteverket eller Tullverket kring detta. Det värdet som du skall beräkna importmoms på verkar finnas i den sista fakturan/sammanställningen du skickade, dvs 292 USD men detta kan du kontrollera på tullverket. Fraktkostnaderna verkar uppgå till 232 USD. 

Själva inköpet bokför du då som jag beskrev mot 4000 utan momskod. Sedan när du skall bokföra fraktfakturan så hanterar du även importmomsen och importvärdet. Då blir tullvärdet, dvs 292 USD, mot konto 4545 i debet och mot 4549 i kredit. Importmomsen räknas på det beloppet med 25% och bokförs mot 2615 kredit och 2645 debet. Detta för att få importvärdet och importmomsen rätt i momsrapporten. På fraktfakturan så har du både tullavgifter och frakt, så där kan du dela upp mellan 5710 och 5720, där 10,62 USD bokförs mot 5720 och resten mot 5710.

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine

Visa lösning i originalinlägg

Peter0
NY MEDLEM

Tack. Nu förstår jag allt tror jag :-D. Ska moms redovisas på frakten också?

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej Peter0!

Har jag förstått din fråga rätt och det är så att du undrar om frakt ska ingå i beräkningsunderlaget för moms? När det kommer till import så är det en hel del att tänka på och jag förstår att många frågor uppkommer. I just det här fallet skulle jag därför råda dig att kontakta Skatteverket med specifika frågor om vilka kostnader som kan ingå i beskattningsunderlaget, så att allt blir rätt och riktigt för dig. 

Du får mer än gärna återkoppla i tråden här med vad Skatteverket råder dig, då det kan komma att hjälpa andra användare i en liknande situation. 

Önskar dig en fortsatt fin vecka och helg!

/Agnes 

Hittar du en kommentar eller ett inlägg du tycker har hjälpt dig, ge den en 'like' och/eller markera det som ett 'Godkänt svar'. Detta hjälper andra på forumet! 🙂

Peter0
NY MEDLEM

Hej igen.

Fått svar ifrån skatteverket och frakten ska ingå i momsunderlaget. Hur gör jag för att lättast bokföra detta?

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej igen!

Okej så Skatteverket menar på att du skall beräkna in detta i importvärdet och därmed importmomsen? Eftersom frakten ändå är en kostnad så behöver den redovisas så som jag beskrev först fortfarande. Den enda skillnaden är att värdet på frakten skall också beräknas fiktiv moms och värde, och då kan du ex bokföras som följande:

Frakten mot konto 4545 i debet och mot 4549 i kredit. Importmomsen räknas på det beloppet med 25% och bokförs mot 2615 kredit och 2645 debet. 

Detta läggs alltså till i den verifikationen du gör när du redovisar tullvärdet för själva varan.

Ha det fint!

/ Josefine

Peter0
NY MEDLEM

Hej

Ja allt ska ingå i momsredovisningen.

Gjort så här nu

Bokfört inköp av material  på 4000 utan momskod

Detta är gjort i en egen verifikation sen frakt,tull mm i en egen som ser ut som följer

Skärmbild (24).png

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej igen!

Okej vad bra, då förstod jag dig rätt. Alla konton i det bokföringsförslaget ser helt korrekta ut, så grymt jobbat!

Ha det fint.

/ Josefine