Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Gustin
MEDLEM

Inköp med företagets bankkort

Hej!

 

Hur bokför jag ett inköp som gjorts med företagets bankkort som är kopplat till företagets bankkonto? Jag har alltså betalat direkt och inte fått någon faktura. Företaget har faktureringsmetoden. Bokför man det som en leverantörsfaktura där fakturadatum och förfallodatum är samma då? Jag har ett kvitto som underlag till verifikationen.

 

Med vänlig hälsning,

Gustin

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om det är ett köp med bankkortet så blir det ingen leverantörsskuld nej, utan ett direktköp. Så du kan bokföra det mot 193X kontot direkt i kredit och mot lämpligt kostnadskonto i debet, utan att hantera det som en leverantörsfaktura. I och med att datumet för köpet och datumet för dragningen är samma dag ( förutom i vissa fall då själva faktiska dragningen kan ske någon dag senare ) så blir det aldrig en skuld utan helt enkelt ett direktköp.

 

Ha det fint!

Josefine

Tack så hjärtligt för svar Josefine.

 

Jag skapar alltså helt enkelt en manuell verifikation trots att jag har faktureringsmetoden?

 

Om jag har förstått dig rätt så kan jag då alltså bokföra direktköp (köp med bankkort) på följande vis:

1930 ingen momskod            kredit x :-

4000 ingen momskod            debet x :- 

2641 momskod 48                 debet x :-

 

Om jag köper något med bankkortet men pengarna dras nästkommande dag, ska jag då hantera det som en leverantörsfaktura trots att det är ett direktköp?

 

Ha en bra dag!

Hej igen!

 

Ingen fara alls. Förutsatt att du inte har bankkopplingen med Visma eEkonomi så skapar du en manuell verifikation ja, precis så som du skickade ovan. Oavsett om pengarna dras samma dag eller någon dag efter så blir det samma sätt, eftersom själva köpet görs direkt. Sedan att det kan dras från banken någon dag senare pga bankdagar spelar ingen roll, utan leverantörsskuld blir det bara om du får en faktura och inte köper med ett kort/kontanter. 

 

Ha det fint.

Josefine