Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hoogey
UTFORSKARE

Inköp på företagskortet i år, men kreditkortsfakturan året därpå

Hej

 

Kan någon hjälpa mig hur jag bokför mina inköp gjorda med företagskortet (kredit) i december, när fakturan kommer i januari (räkenskapsår samma som kalenderår). Jag bokför enligt kontantmetoden.

 

Min situation:

9 december 2020 - Inköp av telefon 12.500 kr inkl moms, betalat med företagets kreditkort

6 januari 2021 - Fakturadatum för kreditkortet

18 januari 2021 - Förfallodatum och då fakturan betalas, dvs dras från bankkontot

 

Jag tänker ju mig att inköpet bör bokföras till 2020, eftersom det är en kostnad jag hade då och det därför ska påverka det årets resultat. Hur mycket jag än läser kommer jag inte fram till en smidig lösning (känns som den kontantmetoden inte är så självklar vid just årsskiftet...)

 

PS - har läst inlägget nedan, och följt instruktionerna på Ej fakturerade kreditkortsinköp på bokslutsdagen, men när jag ska göra steg 2+3 enligt faktureringsmetoden (sic!) går det inte att välja konto 2899...

 

https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-om-bokforing/Bokfora-inkop-med-kreditkort/ta-p/175731/redirect_fr...

6 SVAR 6
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

 

Jag ska be mina kollegor uppdatera tråden du länkar till, eftersom det inte riktigt framgår vad som är steg 1 och 2. Men det borde inte vara några problem att lägga upp kontot. Det kan vara så att du behöver göra kontot aktivt, men det borde du få en fråga om. 

 

För att lösa detta skapar du under 2020 en verifikation enligt exemplet 

 

2899 Kredit (belopp inklusive moms)

6110 Debet (belopp exklusive moms)

2641 Debet (moms)

 

När du får fakturan under 2021 skapar du en leverantörsfaktura i Visma eEkonomi som då registreras med datum under 2021.

2440 Kredit

2899 Debet

 

(Det betyder egentligen bara att skulden flyttas från 2899 till 2440).

 

När du betalar leverantörsfakturan under 2021 är allt klart.

Då bokförs

2440 Debet

1930 Kredit

 

Om det är såhär du försöker göra får du gärna återkomma med vilket steg du fastnar på, så ska vi försöka hjälpa dig vidare 🙂

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Tack för ditt svar, men tyvärr kvarstår mitt problem.

 

Verifikationen för själva inköpet under 2020 är registrerad sedan tidigare, på samma sätt som du beskriver (K2899, D2641, D5410). Har för mig att konto 2899 aktiverades då. Jag kan åtminstone se det kontot och saldot när jag tittar på kontoanalys under fliken Bokföring.

 

Problemet uppstår när jag lägger till fakturan (Inköp -> Ny leverantörsfaktura). Uppgifter om leverantör, fakturadatum osv fylls i automatiskt när jag länkar bilden på fakturan från Visma Scanner. När jag sedan ska ange konto är 2440 förifylld och gråmarkerad och fakturabeloppet inmatat (dvs går inte att ändra, vilket ju inte borde vara ett problem). På raden nedanför där jag vill ange konto 2899 går det inte att göra - inte ens om jag väljer att kryssa i rutan "visa även inaktiva poster". Notera att det i den här vyn inte heller går att specificera kredit eller debet.

 

Tänker du att man ska göra en manuell verifikation i det här steget?

 

Har det med att göra med att jag annars använder kontantmetoden normalt sett? Då bokför jag ju inte utläggen som kreditkortsskulder i väntan på att fakturan ska anlända.

Nu kanske jag har löst det...

 

Jag gjorde två ändringar under Inställningar -> Företagsinställningar

(obs! har inte rört dem alls innan, utan så här blev det när jag startade mitt konto och angav kontantmetoden).

 

1) Kryssade i "Visa debet och kredit på leverantörsfakturor" under fliken Faktureringsuppgifter

 

2) Kryssade i "Använd manuell betalning av fakturor" under fliken Bokföringsuppgifter

 

Oklart vad som var avgörande, men efter det gick det att ange konto 2899 i samband med att fakturan registrerades. Det var omöjligt innan.

 

Långt ifrån logiskt tyvärr - i alla fall om man har valt kontantmetoden för att det ska vara enkelt...

 

Trots att jag utförde de två sista stegen i instruktionerna resulterade det bara i en verifikation med följande rader:

D2899

K1930

(ingen moms eftersom det finns på verifikationen från föregående år)

 

Är det rätt? Mina tidigare försök, 11 verifikationer som inte går att ta bort, gör mig lite osäker...

Då ser konteringen rätt ut iallafall! 🙂  - summan blir densamma eftersom du hoppade över 2440 totalt. 

 

Jag har bett mina kollegor uppdatera instruktionen så får de se över de här inställningarna som du gjorde, tack för att du återkopplade!

 

 

 

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Kanske en detalj, men jag hoppade inte över 2440. Jag följde tidigare beskrivna steg men i samband att fakturan registrerades som betald var det bara en verifikation som hamnade i listan. Programmet måste ha gjort något i bakgrunden.

Hej! 

Vill bara förtydliga att det är helt korrekt, bokningen hoppades över på 2440 eftersom du använder kontantmetoden och den bokning på konto 1930 och 2899 stämmer helt och hållet. 

/My