Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Behruz
UTFORSKARE

Insättning av inventarium som aktiekapital

Hej

Om ett AB köper inventarium för 100.000kr och bokför det mot 12xx. Ska man bokföra konto 2081 som aktiekapitalinsättning också? 

Det blir väl lite konstigt att bokföra både inventariumet och insättning av aktiekapitalet som aldrig skedde?

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Det konto som ska krediteras är det där pengarna togs, normalt 1930 om det betalades från bankkontot. 

CarinaEsp
CHAMPION

Har för mig att man vid bildandet av bolaget ska ange om aktiekapitalet inte är likvida medel utan anläggningstillgångar. 

Består aktiekapitalet av inventarier som tas över från t ex en enskild firma så ska det bokförs i debet på 12XX och kredit på 2081. Är värdet högre än det beslutade aktiekapitalet så bör mellanskillnaden hamna på ett avräkningskonto mot ägare, t ex kredit 2393.

Det som jag menar med frågan är om det är bara likvida medel i företagskontot då gör man ju så här: 1930k 2081d och inget annat

men om man har inventarium då gör man så här 1930k 1220d OCH inte 1930k 2081d ? För att det har ju aldrig satts in pengar på företagskonto och man kommer aldrig se 2081 i BR, eller hur?

Sätter man in aktiekapitalet i form av anläggningstillgångar så ska man inte bokföra något på 1930, detta konto används endast för in och utbetalningar och ska motsvara transaktionerna på bankkontot.

Som jag skriver ovan så ska du lägga tillgången i debet på det 12-konto tillgången hör hemma. Du krediterar 2081 med det belopp som är beslutat som aktiekapital. Om tillgångarnas bokförda värde överstiger aktiekapitalet så får du som jag skrev ovan lägga en skuld mot ägaren på t ex konto 2393 (kredit).

När man använder tillgångar som aktiekapital så är det oftast när man flyttar över en rörelse från enskild firma till AB. I de fallen så finns det en balansräkning som visar bokfört värde på tillgångarna, men om det är tillgångar som sätts in av ägaren så är det viktigt att man har ett (helst två) värderingsintyg.